REPLIK
Med anledning av insändaren "Lärare ska undervisa – inte städa" (17/12)
Att lärare, som lagt ned flera års studier för att undervisa samhällets framtid, ska arbeta prioriterat och rationellt inom sin profession råder det inga tvivel om.
På Lärarförbundets hemsida finns en prioriteringslista för lärare som ser ut enligt följande gällande deras arbetsuppgifter:
1) Undervisning 2) Undervisningsknutet arbete 3) Sådant arbete som tar tid men inte går att välja bort 4) Annat lärararbete 5) Uppgifter som andra än lärare kan utföra.
Just den sista punkten är den som är upp till diskussion i nuläget och där råder inga tvivel om att städuppdraget ska ligga hos de yrkeskunniga lokalvårdarna som har den professionella kompetensen att arbeta rationellt, ergonomiskt och som har det i sin arbetsbeskrivning.
Detta är en verksamhetsfråga som utbildningsförvaltningen ansvarar för. I nuläget utförs ett bas-städuppdrag av den kommunala städenheten och därutöver är det upp till rektor för respektive enhet att köpa in mer städtjänst, så kallade tilläggstjänster efter behov. Dessa tilläggstjänster kan röra sig om att tvätta gardiner, dammsuga soffor med mera.
Det finns inget generellt uppdrag från utbildningsförvaltningen eller från nämnden att lärare ska börja städa.
Med detta sagt är fördelning av arbetsuppgifter en fråga mellan lärare (arbetstagare) och rektor (arbetsgivare) med ovan nämnda prioriteringslista som stöd.