â Det Ă€r inga problem att vara tjej i den hĂ€r branschen och det Ă€r faktiskt flera stycken som hört av sig efter att de vĂ„gat ta steget. Det kĂ€nns skitkul, sĂ€ger Angelica Larsson, som bor i GĂ€llivare.
Bristen pÄ lastbilschaufförer Àr en av de stora utmaningarna för industriboomen. Under förra Äret hade Äkerier och entreprenadföretag i norra Sverige ett behov av att anstÀlla ytterligare 300 chaufförer, enligt statistik frÄn branschorganisationer.
Och Ànnu Àr det bara Northvolt i SkellefteÄ som Àr igÄng pÄ allvar. Enorma projekt inom gruv-, stÄl- och konstgödselbranschen stÄr för dörren de nÀrmaste Ären.
â Det Ă€r verkligen ingen brist pĂ„ jobb och man undrar ju lite hur det ska gĂ„, sĂ€ger Angelica Larsson.
SjÀlv har hon arbetat som chaufför av olika typer av tunga fordon i 13 Är. I dag Àr hon anstÀlld vid Eurocrane, och kör mestadels olika typer av trailers vid Bolidens Aitikgruva, strax söder om GÀlivare. Men hon har Àven körningar till kusten och inlandet pÄ olika uppdrag.
Arbetet gÄr bland annat ut pÄ att flytta tunga maskiner fram och tillbaka. Det kan handla om truckar, dumprar och borrar, exempelvis.
â Jag gillar att arbetet Ă€r varierande, det Ă€r fördelen nĂ€r man jobbar Ă„t ett lite större företag. Och man utsĂ€tts för mĂ„nga utmaningar. Jag har ju förĂ€lskat mig i maskintrailers, och hĂ€r fĂ„r man ju ocksĂ„ köra pĂ„ maskinen sjĂ€lv. Det kan vara en hel del krĂ„ngel. Vissa Ă€r trasiga, andra behöver kablas igĂ„ng. NĂ„gon gĂ„ng mĂ„ste man ringa en kollega och frĂ„ga hur man ska göra. Man lĂ€r sig mycket.
Hon beskriver en kÀnsla av att vÀxa som mÀnniska nÀr man som tjej behÀrskar stora maskiner, ungefÀr som att tjejer som hanterar hÀstar ofta fÄr en bra sjÀlvkÀnsla.
â Det Ă€r faktiskt mĂ„nga tjejer som gĂ„r vidare frĂ„n att ha kört hĂ€sttransport till att ta lastbilskort.
Ăr det den kĂ€nsla du uppskattar mest?
â Ja, och sĂ„ att man ser sĂ„ jĂ€vla bra! Det Ă€r en wow-kĂ€nsla pĂ„ vĂ€garna.
2018 tog hon sin karriÀr ett steg vidare genom att göra filmer frÄn sina arbetspass pÄ Instagram. Den första filmen hon gjorde var inspirerad av "bottle cup-challange", alltsÄ att genom en spark ta av korken pÄ en flaska.
â Men jag gjorde det med en motviktstruck och en hjullastare (skratt).
Som tjej i en mansdominerad bransch gör hon braksuccé. Nu har hon 1,7 miljoner följare pÄ Instagram, Youtube och Facebook. Med detta följer ocksÄ en rejÀl hacka i extra inkomst pÄ grund av reklamvisningar pÄ Youtube.
â Det Ă€r inte ovanligt att jag kan fĂ„ 60 000 kronor en mĂ„nad. Nu har jag inte lagt ut nĂ„gon film pĂ„ ett bra tag och dĂ„ kanske det blir 10 000. Det Ă€r vĂ€lkomna pengar. Men utan mitt ordinarie jobb sĂ„ hade jag ingenting. Det Ă€r grunden till allt.
Angelica Larsson berÀttar att hon Àr sjÀlvlÀrd. Hon filmar med mobilen, klipper och redigerar sjÀlv.
â Jag lĂ€gger en del tid pĂ„ filmerna nĂ€r jag har mina lediga veckor. Sedan gĂ„r det ofta bra att byta arbetspass och att fĂ„ ledigt av cheferna med kort varsel.
InfluencerkarriÀren har gett ringar pÄ vattnet. Angelica blir inbjuden av stora företag till tÀvlingar och jippon för marknadsföra nya maskiner, bland annat i Tyskland.
Nu stÄr hon i startgroparna för ett nytt internationellt projekt som handlar om att vÀrva in fler tjejer till branschen.
â Jag hoppas komma igĂ„ng ganska snart men jag kan inte berĂ€tta nĂ„gra detaljer Ă€nnu.