Annonssamarbete med Sparbanken Nord

”Nu riktas Sveriges och vĂ€rldens blickar mot norr”

En otroligt rolig tid men ocksÄ otroligt utmanande. Det konstaterar man pÄ Sparbanken Nord, huvudpartner i Framtidsfabriken. Möt Gunnar Eikeland, Erika Mattsson och Anna Boström som berÀttar om sparbankens syn pÄ miljardinvesteringarna och dess betydelse för mÀnniskorna i regionen.

”Vi Ă€r regionens bank, för kunderna som bor och lever hĂ€r, och för de som har hjĂ€rtat hĂ€r uppe”, sĂ€ger Anna Boström, marknadschef Sparbanken Nord. HĂ€r tillsammans med Gunnar Eikeland, vd, samt Erika Mattsson, chef hĂ„llbarhet/samhĂ€lle.

”Vi Ă€r regionens bank, för kunderna som bor och lever hĂ€r, och för de som har hjĂ€rtat hĂ€r uppe”, sĂ€ger Anna Boström, marknadschef Sparbanken Nord. HĂ€r tillsammans med Gunnar Eikeland, vd, samt Erika Mattsson, chef hĂ„llbarhet/samhĂ€lle.

Foto: Jens Ökvist

Native2022-03-01 21:07
Detta Àr ett annonssamarbete.

Den lokala nĂ€rvaron Ă€r kĂ€rnan i Sparbanken Nord – att investera och göra nytta hĂ€r i norra Sverige, dĂ€r bĂ„de banken och kunderna finns. DĂ€rför blev det ocksĂ„ naturligt att gĂ„ in som huvudpartner i Norr Medias satsning Framtidsfabriken.

– Regionen Ă€r inne i ett gigantiskt förĂ€ndringsarbete och i alla förĂ€ndringar Ă€r det absolut viktigaste kommunikationen före, under och efter. Framtidsfabriken blir ett starkt kommunikationsverktyg för att beskriva det som hĂ€nder och lĂ€gga fokus pĂ„ intressanta frĂ„gor, nĂ„got som vi vill backa upp, sĂ€ger Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord.

Hur ser ni pĂ„ det som hĂ€nder i norr just nu? 

– Det Ă€r vĂ€ldigt inspirerande tider. Det Ă€r en skrĂ€ckblandad förtjusning, samtidigt som det Ă€r otroligt roligt sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ en otrolig utmaning nĂ€r man ser pĂ„ magnituden av alla satsningar som ska sys ihop. Allt frĂ„n infrastruktur, Norrbotniabanan, elförsörjning och sĂ„dant som mĂ„ste pĂ„ plats vare sig det Ă€r i MalmfĂ€lten eller i SkellefteĂ„. Det Ă€r en oerhört stark positiv kraft i det, men man ser utmaningar i tajmingen, att kunna göra investeringar och ha kompetensförsörjning som matchar behovet, sĂ€ger Gunnar Eikeland.

Vilka Àr de största möjligheterna?

– Nya hĂ„llbara stora satsningar och företag innebĂ€r en positiv arbetskrafts- och befolkningstillvĂ€xt. En banks verksamhet Ă€r en spegling av samhĂ€llet, fĂ„r samhĂ€llet en positiv tillvĂ€xt fĂ„r banken en positiv tillvĂ€xt. Det pĂ„verkar bostadsbyggande, företag som fĂ„r nya affĂ€rer, och andra investeringar. Det blir en vĂ€ldigt sund spiral om man lyckas med det pĂ„ ett bra sĂ€tt.

”Vi har redan stĂ€rkt vĂ„r status som plats i besöksnĂ€ringen, nu fĂ„r vi ytterligare en aspekt som stĂ€rker platsens sjĂ€lvkĂ€nsla”, sĂ€ger Erika Mattsson.
”Vi har redan stĂ€rkt vĂ„r status som plats i besöksnĂ€ringen, nu fĂ„r vi ytterligare en aspekt som stĂ€rker platsens sjĂ€lvkĂ€nsla”, sĂ€ger Erika Mattsson.

Erika Mattsson, chef hÄllbarhet/samhÀlle Sparbanken Nord, lyfter ocksÄ vÀrdet i att kunna stÀlla om stora industriella processer till mer hÄllbara. NÄgot som Àr positivt lokalt, men ocksÄ i ett större globalt hÄllbarhetsperspektiv för att visa att förÀndring Àr möjligt.

– Det blir en betydelse för platsen, nu riktas Sveriges och vĂ€rldens blickar mot norr. Vi har redan stĂ€rkt vĂ„r status som plats i besöksnĂ€ringen, nu fĂ„r vi ytterligare en aspekt som stĂ€rker platsens sjĂ€lvkĂ€nsla, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– FĂ„r vi nu en inflytt av internationell arbetskraft och talanger blir det ocksĂ„ ett mer multikulturellt omrĂ„de, vilket gör att fler kan bo kvar hĂ€r men samtidigt arbeta inom multinationella nĂ€tverk och företag. NĂ€r vi fĂ„r fler mĂ€nniskor och företag som gĂ„r bra sĂ„ stĂ€rks dessutom andra branscher, det blir en större bredd som skapar en kĂ€nsla av framgĂ„ng.

Anna Boström, Erika Mattsson och Gunnar Eikeland berÀttar om Sparbanken Nords syn pÄ miljardinvesteringarna i regionen.
Anna Boström, Erika Mattsson och Gunnar Eikeland berÀttar om Sparbanken Nords syn pÄ miljardinvesteringarna i regionen.

Vilka frÄgor tycker ni Àr viktigast att lyfta just nu?

– Första frĂ„gan handlar om var alla ska bo. Sen gĂ€ller det att titta brett pĂ„ arbetskraftsförsörjningen, det kanske kommer en kemist och en stĂ„lingenjör hit, men den har i regel en respektive som kan ha ett annat yrke Ă€n inom industristaketen. Att försöka smidiggöra arbetskraftsmatchningen blir hyperviktigt, sĂ€ger Gunnar Eikeland.

– Sen ocksĂ„ att tĂ€nka pĂ„ att kompetensförsörjningen i slutĂ€nden handlar om mĂ€nniskor, som ska vilja bo, leva och trivas pĂ„ den hĂ€r platsen, sĂ€ger Erika Mattsson.

Till det hör frÄgor som skola och förskola, men ocksÄ kultur- och idrottsliv. En helhetsekvation som tillsammans skapar en attraktiv plats som lockar en individ eller familj. Och just de sociala hÄllbarhetsfrÄgorna Àr nÄgot Sparbanken Nord fokuserar pÄ i sitt samhÀllsengagemang

– Vi ser oss som en samhĂ€llsaktör och vill vara en positiv kraft i hur samhĂ€llet utvecklas. Det Ă€r dĂ€rför vi investerar tillbaka en del av vĂ„r vinst i olika initiativ, projekt och allmĂ€nnyttiga organisationer vi uppfattar som positiva för platsen vi bor pĂ„, menar Gunnar Eikeland.

Hur kan det visa sig rent konkret?

– Det kan bottna i nĂ„got hyperlokalt som ett nytt utegym i ett bostadsomrĂ„de. Men ocksĂ„ i större regionala projekt om att analysera vad som krĂ€vs för kompetensförsörjningen. VĂ„r styrka Ă€r att vi har möjlighet att vara nĂ€ra och vill utveckla den hĂ€r platsen som vi och vĂ„ra kunder vĂ€rnar om, sĂ€ger Erika Mattsson.

”VĂ„ra kunders val gör skillnad för platsen dĂ€r vi bor, utan vĂ„ra kunder vore det inte möjligt”, sĂ€ger Anna Boström.
”VĂ„ra kunders val gör skillnad för platsen dĂ€r vi bor, utan vĂ„ra kunder vore det inte möjligt”, sĂ€ger Anna Boström.

Marknadschef Anna Boström poÀngterar ocksÄ just kundernas betydelse:

– Tack vare att vĂ„ra kunder vĂ€ljer en bank som satsar stort pĂ„ samhĂ€llsengagemang sĂ„ hĂ€nder det bra saker hĂ€r. Deras val gör skillnad för platsen dĂ€r vi bor, utan vĂ„ra kunder vore det inte möjligt.

Genom att bjuda in kunderna till dialog tar Sparbanken Nord reda pÄ vad som Àr viktigt för dem.

– Vi vill lyssna in kunderna och lĂ„ta dem vara med och pĂ„verka vĂ„ra beslut och satsningar. Ju mer vi berĂ€ttar om vĂ„rt samhĂ€llsengagemang desto mer ökar vi kĂ€nnedomen och fler gör ett aktivt val av oss som bank, sĂ€ger Anna Boström och fortsĂ€tter:

– Vi vill vara en bank för privat- och företagskunder i hela Norrbotten och Ă€ven norra VĂ€sterbotten. Vi har en lokal nĂ€rvaro och engagemang för platsen, och kan vara en trygg partner för alla vĂ„ra kunder i den omstĂ€llning som nu sker. 

"Framtidsfabriken blir ett starkt kommunikationsverktyg för att beskriva det som hÀnder och lÀgga fokus pÄ intressanta frÄgor, nÄgot som vi vill backa upp", sÀger Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord.
"Framtidsfabriken blir ett starkt kommunikationsverktyg för att beskriva det som hÀnder och lÀgga fokus pÄ intressanta frÄgor, nÄgot som vi vill backa upp", sÀger Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord.
Om Sparbanken Nord

Sparbanken Nord grundades 1852 ur idĂ©n att hjĂ€lpa mĂ€nniskor att skapa en lĂ„ngsiktigt stabil ekonomisk trygghet i tillvaron. Den idĂ©n lever fortfarande kvar. Idag har Sparbanken Nord kontorsverksamhet i 10 orter i Norrbotten, samt en hög digital nĂ€rvaro med ett eget Digitalt kontor. 

Med en affÀrsvolym pÄ drygt 60 miljarder kronor och ca 200 medarbetare Àr det en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i regionen dÀr vi verkar. En stor del av vinsten avsÀtter banken till hÄllbar utveckling pÄ olika nivÄer och i olika omrÄden i lokalsamhÀllet.

LÀs mer om Sparbanken Nord - klicka hÀr!

Den hÀr annonsen Àr producerad av en kommersiell skribent. Den Àr alltsÄ inte skriven av nÄgon av vÄra journalister pÄ PT.