Den lokala nĂ€rvaron Ă€r kĂ€rnan i Sparbanken Nord â att investera och göra nytta hĂ€r i norra Sverige, dĂ€r bĂ„de banken och kunderna finns. DĂ€rför blev det ocksĂ„ naturligt att gĂ„ in som huvudpartner i Norr Medias satsning Framtidsfabriken.
â Regionen Ă€r inne i ett gigantiskt förĂ€ndringsarbete och i alla förĂ€ndringar Ă€r det absolut viktigaste kommunikationen före, under och efter. Framtidsfabriken blir ett starkt kommunikationsverktyg för att beskriva det som hĂ€nder och lĂ€gga fokus pĂ„ intressanta frĂ„gor, nĂ„got som vi vill backa upp, sĂ€ger Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord.
Hur ser ni pÄ det som hÀnder i norr just nu?
â Det Ă€r vĂ€ldigt inspirerande tider. Det Ă€r en skrĂ€ckblandad förtjusning, samtidigt som det Ă€r otroligt roligt sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ en otrolig utmaning nĂ€r man ser pĂ„ magnituden av alla satsningar som ska sys ihop. Allt frĂ„n infrastruktur, Norrbotniabanan, elförsörjning och sĂ„dant som mĂ„ste pĂ„ plats vare sig det Ă€r i MalmfĂ€lten eller i SkellefteĂ„. Det Ă€r en oerhört stark positiv kraft i det, men man ser utmaningar i tajmingen, att kunna göra investeringar och ha kompetensförsörjning som matchar behovet, sĂ€ger Gunnar Eikeland.
Vilka Àr de största möjligheterna?
â Nya hĂ„llbara stora satsningar och företag innebĂ€r en positiv arbetskrafts- och befolkningstillvĂ€xt. En banks verksamhet Ă€r en spegling av samhĂ€llet, fĂ„r samhĂ€llet en positiv tillvĂ€xt fĂ„r banken en positiv tillvĂ€xt. Det pĂ„verkar bostadsbyggande, företag som fĂ„r nya affĂ€rer, och andra investeringar. Det blir en vĂ€ldigt sund spiral om man lyckas med det pĂ„ ett bra sĂ€tt.
Erika Mattsson, chef hÄllbarhet/samhÀlle Sparbanken Nord, lyfter ocksÄ vÀrdet i att kunna stÀlla om stora industriella processer till mer hÄllbara. NÄgot som Àr positivt lokalt, men ocksÄ i ett större globalt hÄllbarhetsperspektiv för att visa att förÀndring Àr möjligt.
â Det blir en betydelse för platsen, nu riktas Sveriges och vĂ€rldens blickar mot norr. Vi har redan stĂ€rkt vĂ„r status som plats i besöksnĂ€ringen, nu fĂ„r vi ytterligare en aspekt som stĂ€rker platsens sjĂ€lvkĂ€nsla, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
â FĂ„r vi nu en inflytt av internationell arbetskraft och talanger blir det ocksĂ„ ett mer multikulturellt omrĂ„de, vilket gör att fler kan bo kvar hĂ€r men samtidigt arbeta inom multinationella nĂ€tverk och företag. NĂ€r vi fĂ„r fler mĂ€nniskor och företag som gĂ„r bra sĂ„ stĂ€rks dessutom andra branscher, det blir en större bredd som skapar en kĂ€nsla av framgĂ„ng.
Vilka frÄgor tycker ni Àr viktigast att lyfta just nu?
â Första frĂ„gan handlar om var alla ska bo. Sen gĂ€ller det att titta brett pĂ„ arbetskraftsförsörjningen, det kanske kommer en kemist och en stĂ„lingenjör hit, men den har i regel en respektive som kan ha ett annat yrke Ă€n inom industristaketen. Att försöka smidiggöra arbetskraftsmatchningen blir hyperviktigt, sĂ€ger Gunnar Eikeland.
â Sen ocksĂ„ att tĂ€nka pĂ„ att kompetensförsörjningen i slutĂ€nden handlar om mĂ€nniskor, som ska vilja bo, leva och trivas pĂ„ den hĂ€r platsen, sĂ€ger Erika Mattsson.
Till det hör frÄgor som skola och förskola, men ocksÄ kultur- och idrottsliv. En helhetsekvation som tillsammans skapar en attraktiv plats som lockar en individ eller familj. Och just de sociala hÄllbarhetsfrÄgorna Àr nÄgot Sparbanken Nord fokuserar pÄ i sitt samhÀllsengagemang.
â Vi ser oss som en samhĂ€llsaktör och vill vara en positiv kraft i hur samhĂ€llet utvecklas. Det Ă€r dĂ€rför vi investerar tillbaka en del av vĂ„r vinst i olika initiativ, projekt och allmĂ€nnyttiga organisationer vi uppfattar som positiva för platsen vi bor pĂ„, menar Gunnar Eikeland.
Hur kan det visa sig rent konkret?
â Det kan bottna i nĂ„got hyperlokalt som ett nytt utegym i ett bostadsomrĂ„de. Men ocksĂ„ i större regionala projekt om att analysera vad som krĂ€vs för kompetensförsörjningen. VĂ„r styrka Ă€r att vi har möjlighet att vara nĂ€ra och vill utveckla den hĂ€r platsen som vi och vĂ„ra kunder vĂ€rnar om, sĂ€ger Erika Mattsson.
Marknadschef Anna Boström poÀngterar ocksÄ just kundernas betydelse:
â Tack vare att vĂ„ra kunder vĂ€ljer en bank som satsar stort pĂ„ samhĂ€llsengagemang sĂ„ hĂ€nder det bra saker hĂ€r. Deras val gör skillnad för platsen dĂ€r vi bor, utan vĂ„ra kunder vore det inte möjligt.
Genom att bjuda in kunderna till dialog tar Sparbanken Nord reda pÄ vad som Àr viktigt för dem.
â Vi vill lyssna in kunderna och lĂ„ta dem vara med och pĂ„verka vĂ„ra beslut och satsningar. Ju mer vi berĂ€ttar om vĂ„rt samhĂ€llsengagemang desto mer ökar vi kĂ€nnedomen och fler gör ett aktivt val av oss som bank, sĂ€ger Anna Boström och fortsĂ€tter:
â Vi vill vara en bank för privat- och företagskunder i hela Norrbotten och Ă€ven norra VĂ€sterbotten. Vi har en lokal nĂ€rvaro och engagemang för platsen, och kan vara en trygg partner för alla vĂ„ra kunder i den omstĂ€llning som nu sker.