En fara för flygfarten som vi nordbor kanske inte tänker så mycket på är den aska som världens aktiva vulkaner spyr ut i atmosfären. Askan består mest av olika sorters silikater som har en smältpunkt runt 1100º C. Temperaturen i en modern jetmotor kommer upp i ca 1400º C och askpartiklarna blåser därför inte rakt igenom motorn, utan de smälter och fastnar sedan på turbinbladen och andra motordelar. Det har hänt att jetmotorer upphört att fungera på grund av vulkanaska. Utöver den rent säkerhetsmässiga aspekten kostar vulkanerna flygbolagen miljoner dollar varje år, dels genom förslitningar på olika flygplansdelar och dels genom den korrosion som en annan av vulkanernas avfallsprodukter, svaveldioxid, orsakar. För att stärka säkerheten och minska kostnaderna etablerade den internationella civila luftfartsorganisationen ICAO i samarbete med världsmeteorologiorganisationen WMO för drygt tio år sedan ett nätverk bestående av nio "Volcanic Ash Advisory Centers" runt omkring i världen. Deras uppgift är att hålla uppsikt över förekomsten av vulkanisk aska i atmosfären, och dess rörelser med vinden, identifiera tillförsel av aska genom nya vulkanutbrott, samt naturligtvis att i tid varna världens flygledningscentraler.
.