Avhandlingen visar att de kulturorienterande uppgifter som musikskapande ges
i dag inriktas mot nuet, medan de tidigare var inriktade mot förståelse av äldre tiders musik och musikkulturer. De musikaliska målen för elevernas skapande riktas huvudsakligen mot samtida populärmusik där instrumentalteknik och ensembleerfarenheter är centrala kunskapsmål. I den rådande uppfattningen om skapande görs vissa musikstilar till norm för vad som är lämpligt innehåll i undervisningen. Musikskapande som kollektiv ensembleaktivitet osynliggör därmed andra möjliga former av skapande och annat innehåll i undervisningen.
Förändringarna över tid av innehåll och mål för skapande i musikämnet studeras med hjälp av statliga utredningar, styrdokument och läromedel, från 1945 och fram till i dag.
Avhandlingen kan ge förståelse för hur ett skolämnes historia och samhällsförändringar formar dagens undervisning, särskilt i musik men också mer generellt.
Fredagen den 30 november försvarar Tommy Strandberg, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet, sin avhandling med titeln Varde ljud! Om skapande i skolans musikundervisning från 1945. Fakultetsopponent är professor Sture Brändström, Institutionen för musik och medier, Musikhögskolan i Piteå.