Litteraturens väg till klassrummet
Det finns därför stora skillnader i hur lärare talar om texturval och vad undervisningspraktiken uppvisar. Särskilt hos lärare med begränsad undervisningserfarenhet skiljer sig talet om undervisningen och den faktiska undervisningen åt. Bristande förmåga att utvärdera och förstå sin egen undervisning verkar vara ett problem för de lärare som är relativt nyutbildade, vilket i första hand ska ses som ett problem för lärarutbildningen, inte för de enskilda individerna. Undersökningen visar därför på ett mer övergripande plan ett behov av ökade ämnesdidaktiska kompetenser som är specifika för lärare, till skillnad mot så kallade rena ämneskunskaper.
Slutsatserna i avhandlingen baseras på intervjuer med och observationer av lärare. Även läroplaner och debatten kring svenskämnet från 1970 till och med 2005 i tidskriften Svenskläraren har varit viktiga material. I läroplanerna syns hur kunskapssynen förändras från att i början av perioden ha samhället i centrum till att i slutet av perioden bli mer inriktad på individen. Det gör också att läroplanernas innehåll blir mer abstrakt och de blir svårare att tolka för lärare. Paradoxalt nog medför detta att debatten kring ämnets innehåll och ideologiska funktion avtar i Svenskläraren under perioden. I stället verkar allmänt vedertagna uppfattningar som inte alltid har ett tydligt stöd i styrdokumenten bli det som styr vilka texter som används i undervisningen. Detta förklarar också varför undersökningens lärare väljer texter till undervisningen som de egentligen inte förespråkar i sitt tal om svenskämnet. Osäkerhet om läroplanernas intentioner gör att tryggheten i att välja det allmänt accepterade blir viktigare än de egna ambitionerna med undervisningen.
Stefan Lundström har har efter avslutad gymnasielärarutbildning i Uppsala varit verksam som gymnasielärare i svenska och historia ett antal år. Sin doktorsavhandling i ämnet Svenska med didaktisk inriktning har han skrivit vid Umeå universitet, men är nu åter bosatt i Boden och arbetar för närvarande vid Luleå tekniska universitet, i första hand med lärarutbildning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!