Lärarutbildningen i Umeå får 22 miljoner

Umeå2007-10-31 00:00
e Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitte har tilldelat forskare vid fakultetsnämnden för lärarutbildning vid Umeå universitet 22 miljoner kronor fördelat på fem projekt. Den forskning som stöds avser bland annat ämnesdidaktik och gymnasieskolan som marknad.

Utbildningsvetenskapliga kommitten ska främja forskning inom lärarutbildningen och den pedagogiska yrkesverksamheten. I år beviljades 37 stöd utifrån ca 300 ansökningar. Umeå universitet får i pengar räknat näst störst andel av det forskningsstöd kommitten delar ut i år till landets lärosäten.

Följande forskare får stöd av Utbildningsvetenskapliga kommitten:

Daniel Lindmark, institutionen för historiska studier, får 5 200 000 kr för projektet "Historia utan gräns: Den internationella historieboksrevisionen 1919-2009".

Johan Lithner, institutionen för matematik och matematisk statistik, får 3 900 000 kr för projektet "Nationella matematikprov som katalysator för implementering av utbildningsreformer".

Lisbeth Lundahl, institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, får 4 380 000 kronor för projektet "Gymnasiet som marknad".

Linda Rönnberg, institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, får 3 452 000 kronor för projektet "Den statliga skolinspektionen: En centraliserad resultatstyrning möter en decentraliserad skola".

Mikael Winberg, institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, får 5 250 000 kronor för projektet "Interaktioner mellan den lärande och lärandesituationen: effekter på affektiva upplevelser och lärandeutfall".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om