Det första mötet för tio år sedan slutade i katastrof. Liz Rose var en etablerad upphovsman i Nashville och Jill Johnson en okänd debutant från Sverige. När de satt mitt emot varandra i studion övervägde Liz Rose att gå därifrån.
Men det gjorde hon inte. I stället föddes ett nära samarbete - och en nära vänskap.
Liz Rose står i dag bakom flera av countrystjärnan Taylor Swifts hitlåtar och har vunnit en Grammy.
I fyra års tid har de pratat om att göra ett helt album tillsammans. Plattan skulle egentligen heta "Me and Ms. Rose". Men en ordentlig fyllekväll med två andra kvinnliga låtskrivare kom emellan.
- Jag drack typ två Margaritas och blev så fruktansvärt berusad. När jag är i USA brukar jag bara jobba, nu tog de här kvinnorna tillfället i akt och kvällen slutade i total katastrof. Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. Men när jag tillfrisknade på morgonkvisten så började vi att skriva. Den natten gjorde vi fyra låtar och när jag lyssnade på dem nästa dag gick det inte att förneka att just de låtarna var det som fattades på skivan.
"Trött på
att anpassa mig"
Ett telefonsamtal hem till skivbolaget senare så hade albumet ändrat karaktär - och namn till "Flirting with disaster".
- Katastrofen var att jag vara nära att dö. Jag fattar inte att polisen inte kom, det var som en dålig film, säger Jill Johnson och skrattar.
Men efter att ha gjort sju album i Nashville ville den 38-åriga skånskan (numera bosatt i Vänge utanför Borås) spela in i Sverige.
- Jag fick nog av att vara i Nashville och spela in för Sverige och behöva anpassa mig. Det kändes tråkigt att inte kunna utnyttja soundet fullt ut.
Demon skickades därför till Malmöbaserade procucenten Amir Aly och Jill fick tillbaka låtarna med ett råare och krispigare sound. Precis som hon ville ha det.
Har saknat det svåra
Texterna på "Flirting with disaster" berör bland annat ensamheten man kan känna trots att man är lyckligt gift, kärleken till barnen och rädslan att något ska hända dem.
Countryns tradition av historieberättande passar Jill Johnson. Men hon har fått gräva djupt för att hitta "hjärta och smärta".
- I mitt låtskrivande har det svåra i livet alltid saknats. Men Liz har tagit fram det i mig och sagt "det är så klart du har smärta, du är bara så tillrättalagd hela tiden". Där har jag haft en väldig nytta av att skriva med just äldre kvinnor. När man väl skurit upp det svarta så blöder det hela tiden. Det gäller bara att hitta dit.
Jill Johnson frågar retoriskt var alternativet till berättande texter skulle vara.
- "Shake that booty" och "love me, love me"? När man lyssnar på pop eller hip hop är det samma story om och om igen. Nej, det går inte.