Besvärligt flygväder Den 2:a augusti 1947 påbörjade ett passagerarflygplan, kallat Star Dust, en flygning från Buenos Aires i Argentina, över Anderna till Santiago i Chile. Bergen i området kring Santiago når över 6 000 meter och på grund av molnigt väder var tanken att stiga över för att passera med god marginal. 4 minuter innan Star Dusts beräknade ankomsttid till Santiago mottog flygplatsen ett kryptiskt och ännu ej tytt morsemeddelande: ”STENDEC”. Det var det sista som hördes från Star Dust och det anlände aldrig till Santiago. Det skulle dröja ända till 1998 innan vrakdelar från Star Dust påträffades i bergen på över 4 000 meters höjd. Bergsterräng bjuder i allmänhet på potentiellt besvärligt väder i flygsammanhang. Kraftig turbulens och fallvindar kan ibland fortplanta sig högt över topparnas höjd och drastiskt ändra flyghöjden. Fallvindar från de kalla bergstopparna kan sedan ställa till med bekymmer för flygplan som väl hamnat under topparnas höjd. Enligt en del teorier kan Star Dust på hög höjd över Anderna ha stött på jetströmmen, som man då inte visste så mycket om. Om så är fallet kan man i jetströmmen upplevt en kraftig motvind och då fått fel uppfattning om hur fort man färdades över marken och då börjat sjunka innan man lämnat bergen bakom sig.
Väderbiten
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!