Domssöndagen
Vi har ni kommit fram till DOMsöndagen!
I många år har jag och säkert flera andra förknippat det med dom, det heter ju trots allt domsöndagen.
Vi säger ju i vår trosbekännelse: Att Jesus är igenkommande från Faders högra sida, för att döma levande och döda.
Det finns de traditioner som menar att man ska vara allvarlig på domsöndagen. Det handlar ju om en dom över världen.
Jag har en vän vars födelsedag ibland sammanfaller med domsöndagen. Då blir det inget firande för han och hans familj. För på domsöndagen ska man vara allvarlig.
Söndagens evanglietext handlar om just detta. Jesus sitter på härlighetens tron och skiljer människor som man skiljer fåren från getterna. Vissa döms till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.
Sedan for jag till USA och bodde där ett år. Och där finns det inget som heter domsöndagen. Men samma söndag heter ”Christ the King Sunday”. Kristus konungens dag.
Jag tror skillnaden där handlar om hur vi ser på Jesu återkomst.
Därför tror jag att domsöndagen bör ses i ljuset av vad Jesus själv säger om sin dom över världen i Joh 12:47.
Om någon hör mina ord men inte tar vara på dem, så dömer jag inte honom, ty jag har inte kommit för att döma världen, utan för att rädda världen!
Jesus kom inte för att döma världen, det är inte vad den kristna tron eller läran handlar om.
Den handlar om att alla i hela världen var fördömda, gick mot ett evigt straff. Sedan kommer Jesus, inte för att fälla dom över världen, utan för att rädda den. För att erbjuda en väg ut för dem som vill tro på honom och lita på hans löften.
I Sveriges kyrkor fokuserar vi på domen och det med rätta för den är allvarlig, men vi får inte glömma räddningen.
Domsöndagen innebär att Jesus faktiskt håller det han lovar. De som tror på honom får räknas som rättfärdiga och får evigt liv, de får del av Guds rike.
Det finns räddning för dom som tror och vill ta emot Jesus!
Vill du ta emot den?
Gå i frid!