Skepparna försökte säkerligen stanna i de goda hamnarna en tid för att invänta mer gynnsamma vindförhållanden. Under höstsäsongen ”begynte sjöfarten vara osäker”. De som hade hand om fartyget kunde inte längre hoppas att nå sin bestämmelseort i tid. Frågan för dem var nu att avgöra om de skulle stanna i de goda hamnarna eller försöka kryssa sig hem trots dåligt väder.
I en artikelserie ”Några drag ur Piteå stads historia” av redaktör Salomon Salomonsson, publicerad 1902 i Norrbottens Posten, skulle Piteås köpmän ha förlorat inte mindre än sju fartyg med man och allt vid en storm i november 1756. Året därefter skulle, enligt Salomonsson, två av Piteås skutor ha förlist.
Döden fick skörda
Under 1700-talet berättas i Inrikes tidningar om flera skeppsbrott och haverier med Pitebor inblandade.
Under hösten 1760 hade sjöfarande från Piteå en svår hemresa från Stockholm. Utanför Öregrund råkade man ut för den värsta stormen i mannaminne. Ett fartyg från Piteå förliste. Andra fartyg var tvungna att kapa masten. Även sådana som låg i hamnen måste kapa riggen sedan som det rapporterades ”ankare uträknat”.
I november 1784 finns antecknade som omkomna i Nyhamn Piteborna Jacob Holmström, Anders Holmström, Johan Wikström, Per Åman och Mickel Olsson från Pitholm.
Noterbart är att i Nyhamn avled också långt, långt senare, år 1952, Gustaf Robert Åström från Håkansö, Norrfjärden.
Vid de förlisningar och haverier som ägde rum under 1800-talet var det inte enbart döden som fick skörda. I de allra flesta fall kunde besättningen rädda sig till land, under stora vedermödor.
Stormnatt på Ålands hav
Stormnatten 29–30 augusti 1801 förolyckades i Ålands hav, vid skäret Vattungarna mellan Signhildskär och Gräsön, fregatten ”Ensamma Fågeln” från Luleå, ägd av bergsrådet, friherre Samuel Gustaf Hermelin i Luleå. Skeppet fördes av coopverdiekapten Per Sundén som under hemresan till Luleå gick under med man och allt. Ombord fanns mamsellerna Britta Christina och Carolina Catharina Boström, den förra 18 och den senare 14 år gamla, döttrar till kronobefallningsmannen Carl Jacob Boström och hans hustru Anna Catharina Fluur, samt handelsbokhållaren Johan Gustav Wallis, 23 år.
Ombord fanns även Piteåborna ynglingen Lars Sundbom, 18 år, sjömännen Olof Edlund, 35 år, Nils Burström, 38 år och Lars Sundbom, 47 år och skepparen Lars Wibom, 38 år.
I kyrkans dödbok finns år 1806 noterat att sjömännen Jonas Åberg, 23 år, och Gustav Hvalfisk, 22 år, från Piteå drunknat i närheten av London i England.
Som ett kuriosum kan nämnas att det vid den här tidpunkten fanns en familj Hvalfisk i Piteå, där familjefadern Jonas var färgarmästare. Under åren 1764–1784 föddes elva barn. Alla barnen dog späda. Ett av barnen nådde upp till tio års ålder.
Frös ihjäl
1842 drunknade sjömannen Johan Magnus Fahlman, Piteå, i närheten av Malmö.
I november 1851 förliste skonerten Eulalia, vid Gråhällan nära Söderhamn. Skeppare var Johan Erik Dynesius, 28 år, från Piteå. Såväl han som hela besättningen, utom en man, påträffades ihjälfrusna.
1856 avgick slupen ”Maria” från Piteå med tjärlast, med skepparen J. Wiklund och tre mans besättning. Båten avhördes sedan aldrig. Besättningens anhöriga annonserar och vill ha besked. Året därpå rapproteras slupen ännu vara försvunnen. Besättningen har nu blivit A. Lundberg och Em. Åström.
Bland strandvrakgods vid Delångersån en halv mil nordost från Bålsön, Hudiksvall, påträffades 1857 en slup med last av 103 tunnor tjära. I en sjömanskista i kajutan fanns två uppbrutna brev till Gustaf Lidfeldt från hans hustru Carin, det ena daterat 19 maj, det andra 1 juli, ett förseglat uppblött brev till Anna Aurora Nordsten Stockholm från Oskar Nordsten i Piteå samt en kvittens av Piteå sjömanshus på coopverdiestyrmannen Gustaf Lidfeldts betalade utskylder till kronan 1856.
Elva barn faderlösa
1860 berättas i tidningen att sjömannen Johan Peter Lundin, Piteå, 19 år gammal, omkommit utanför Öregrund.
1865 förliste ”Hoppet”, jakt från Piteå i början av september utanför Pyhäjokki i Finland. Kapten Carl Olof Roslin, 42 år, och arbetskarlarna Joh. Degerman, 35 år och Johan Petter Hedqvist, 41 år omkom. Samtliga var skrivna i Piteå stad. Lasten var järn från Piteå för Brahestad. De efterlämnade änkor och elva barn tillsammans, i vad som Norrbottens Posten beskriver, ”torftiga omständigheter”.
Roslins kropp, en kista med skeppshandlingar och en båt hittades ilandfluten på en holme vid finska kusten. Det rådde svår storm vid tillfället.
Enligt Board of Trade omkom vid sjöolyckor åren 1873 till 1974 6 820 människor. 1872 omkom 3 693.
Enligt tillgänglig statistik inträffade 1892 sammanlagt 194 strandningar och andra sjöolyckor vid Sveriges kuster . Åtta personer omkom.
Turen med sig hade fyra Piteåbor, söner till kopparslagare Eriksson, kapten Jonsson, lotsen Bergstedt i Ankarskatan och arbetare Marklund i Munksund när ”Engelbrecht”, Umeås sista segelfartyg, förliste vid 1896 på resa Marseille–Sydamerika. Skeppet gick norr om Kuba istället för söder om, för att spara tid och hamnade i farligt område. Besättningen var ytterst nära att försvinna i havets vågor men räddades av ett spanskt fartyg, och fördes till Havanna. Kaptenen, med många vänner i Piteå, begick sedan självmord. Och om vilken Norrbottens Posten skrev: ”Han var känd som en duglig och human befälhavare som gjort sig känd som samlare av vetenskapliga föremål, vilka skänkts till Uppsala universitet.”
Pitesjömännen, som mönstrade på 1894, beslutade sig sedan för att återvända till Piteå, utom Eriksson som tog ny hyra i Havanna.
Försvann i Atlanten
I början av december 1905 förliste ångaren ”Albule” av Bergen utanför tunisiska kusten, under vad som beskrivs ”fruktansvärda strapatser” varvid 16 av de 17 besättningsmännen drunknade. Endast en matros räddades. Bland de omkomna befann sig Ernst Öhlund, 18 år, son till Oskar Ölund, Långnäs.
1915 drunknade sjömannen Karl Konstantin Vesterlund från Bergsviken i Atlanten. Han v ar född 1889.
Inomskärs, på Piteälven, drunknade år 1849 28-årige bonden Johan Jonsson Nordvall, Långnäs, när hans båt kantrade vid Lergrundet, vid nuvarande Smurfit Kappa. Han var på väg från Prins Carls varv i Bergsviken till Piteå. Drängen höll fast sig i båten och drev i land på Lergrundet. Nordvall beskrevs i tidningsnotisen som ung och nykter.
En slup som kryssade från Piteå till Prins Carls varv kantrade och sjönk i september 1854 i närheten av varvet. Brukspatron Gustaf Edvard Öhman, 51 år, Rosfors, omkom. Ombord befann sig även häradsskrivare Sandman, en kapten Pettersson junior samt en dräng.