Fosterländska hyllningar vid prins Wilhelms Piteåbesök

I egenskap av löjtnant vid svenska flottan gästade prins Wilhelm Piteå år 1909, då han förde kommandot på Wale den första svenskbyggda jagaren. Staden fick motta ett större örlogsbesök. Fartygen förtöjde vid södra hamnen. Wale kom i sällskap med jagarna Mode, Sigurd och Ragnar.

PITEÅ2014-05-20 06:00

Ute på redden, vid Lövholmen, hade torpedkryssaren Claes Uggla förtöjt. Utanför Pitsund låg chefsfartyget, pansarskeppet Oskar II. Det sistnämnda fartyget fördes under befäl av amiral Wilhelm Dyrssen. Vid kajen låg också åtta torpedbåtar.

–Väldiga människomassor hade sökt sig till hamnen, berättar tidningen Norrbottens Posten om besöket.

Det kungliga besöket föranledde Piteås sångare att rusta sig rejält. Piteå sångarförbund ordnade nämligen en improviserad mottagning för såväl jagaren som för prinsen genom att ge en ordentlig konsert vid kajen. Ett 50-tal sångare deltog. Det framfördes då idel fosterländska sånger.

Wale, som prins Wilhelm förde befäl över under ­Piteåbesöket, sjösattes 1907 och utrangerades 1940, då den sänktes som skjutmål av kustartilleriet utanför Fårösund.

Filmade i Arjeplog

Prinsen besökte i slutet av 1920-talet också den nordliga landsändan, men i helt andra ärenden. Detta när han reste till Arjeplog för att för Svensk Filmindustri leda upptagningen av en film om ödemarkens folk och natur. Denna film blev prins Wilhelms bidrag till den biografsäsongens svenska repertoar. Filmen anslöt sig i sin uppläggning till doktor Einar Wallquists bok ”Kan doktorn komma?”.

Under åren 1920 till 1949 producerade prinsen ett trettiotal filmer. Han gjorde också en mängd journalfilmer. Dessutom författade han reseskildringar och var medarbetare i Svenska Dagbladet.

Torpedkryssaren Claes Uggla, som ankrade upp vid Lövholmen vid flottbesöket 1909, sjösattes 1899. Fartyget fick sitt namn efter den svenska amiralen Claes Uggla. 1917 strandade fartyget söder om Ulvön. Efter flera misslyckade försök att dra loss fartyget bröts hon itu och sjönk.

Oscar II var ett pansarskepp som sjösattes 1905 och var i tjänst till utrangeringen 1950 för att slutligen skrotas 1974.

1912 förde pansarskeppet dåvarande kungen Gustaf V till Viborg, då kungen skulle träffa tsaren av Ryssland, Nikolaj II med familj.

Amiral Wilhelm Dyrssen, med pansarskeppet Oscar II, var svensk konteramiral och minister. 1906–1907 var han sjöminister. Dyrssen avled 1929. Wilhelm Dyrssen har också tillägnats en marsch.

Tre flottbesök

Tre år tidigare, sommarhalvåret 1906, hade Piteå besök av flottan vid tre tillfällen. De första på 12 år efter att kanonbåten Svensksund, med prins Oscar Bernadotte som befälhavare ankrat upp utanför Pitsund 1894.

I juni kom torpedbåten Komet till Piteå hamn, som enligt tidningen Norrbottens Posten ”bekikades av lidelsefull nyfikenhet av stadsborna”.

Befälhavare var kaptenen i flottans stab greve C A Wachtmeister.

I början av augusti angjordes Piteå av sju pansarbåtar, två torpedkryssare, två jagare, en torpedavdelning bestående av åtta 1:a klassens och fyra 2:a klassens torpedbåtar samt utrangerade kanonbåten Blenda.

Det var då första gången som svenska flottan övande så långt norrut.

I stort hela eskadern, med undantag av en jagare, ankrade upp vid Huvan och blev sedan föremål för besök av Piteborna. De tog sig ut med ångslupar och andra flytetyg. Dessutom körde eskadern egna transporter till Piteå med flottister.

En manskör från Piteå åkte ut med ”Lövholmen” och sjöng ”Vårt land”, ”Suomi sång” och ”Hör oss Svea”.

Den finska betoningen torde ha berott på de krig­iska förvecklingar som pågick i Finland och på Åland, med revoltstämning bland ryska trupper och ny rysk befästning av Åland.

Pansarskeppet Svea, som anlände efter de andra fartygen, ankrade på Lövholmsfjärden.

For Skellefteå förbi

Storfors, Munksunds, Fingermanholmens och Lövholmens sågverk stoppade under en dag produktionen för att arbetarna skulle få tillfälle att se eskadern. Bolaget anordnade även resor för arbetarna ut till Huvan.

–I förhoppningen att få en släng av eskaderbesöket hade de tilltagna Skellefteå­borna telegrafiskt inbjudit officerarna på middag. Och man var där nere så säkra på att bjudningen skulle mottagas att stora mängder människomassor samlade sig ned till Kallholmsfjärden för att hälsa eskadern välkommen. Men eskadern for stolt förbi och Skellefteås borgare gå nu omkring och tänka hinkeanska tankar, noterade redaktören för Norrbottens Posten, Salomon Salomonsson, i en krönika.

Några dagar senare anlände torpedbåtarna Orkan och Vind till Piteå stadskaj, där de låg kvar över natten för att sedan fortsätta färden till Luleå. Torpedkryssaren Örnen övernattade mellan Lövholmen och Fingermanholmen och en torpedbåt låg vid Pitsund.

I mitten av augusti angjorde tre torpedbåtar södra hamnen i Piteå.

–Piteå inre skärgård sträcker sig ut till Leskär, uppgav lotskaptenen i ett mål som handlades vid Piteå tingsrätt.

Då Backman, skeppare på Roknäs, blivit instämd för att ha fört fartyg utanför det område han hade rättighet till enligt sitt skeppartillstånd.

Backman hade kört båten ut till Huvan i samband med flottbesöket och hade haft passagerare ombord. Tillståndet begränsades till en landmil från huvudstationen. Målet hade varit uppe två gånger i rätten men uppsköts då ytterligare en gång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om