Lyssna lite extra nästa gång vilken bakgrundsmusik som möter dig i klädbutiken eller kaféet. Det är oftast ett väl avvägt musikval för att få dig att må bra och bli villig att spendera.
– Det finns de som medvetet använder musik i sin marknadsföring och är ganska framgångsrika med att påverka konsumentupplevelsen, säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef vid HUI Research.
Han tar den globalt växande amerikanska kafékedjan Starbucks som exempel.
– De spelar lite annorlunda typ av musik, sådan man inte har hört så mycket av. Musik som inte är så välkänd som viss blues, amerikansk folkmusik och jazz. Sedan säljer man även den här musiken i sina coffeeshops och har en slogan om att man är lika passionerad i sin musik som i sitt kaffe. Det sätter lite grand en helhetsupplevelse, det visar vad varumärket är, vad man står för.
Musiken är också viktig för tempot, hur kunden rör sig i butiken. Med klassisk musik i högtalarna rör sig folk långsammare medan popmusik få folk att rappa på.
– Det är helt klart att musik i butik kan påverka hur konsumenter beter sig och hur mycket de köper. Men de flesta är ganska omedvetna om det här, säger Daunfeldt. (TT)