Curt Boström

Foto:

Dödsfall2014-03-27 06:00

Förre landshövdingen och kommunikationsministern Curt Boström har – som tidigare meddelats - avlidit 87 år gammal.

PT har den senaste tiden speglat de stora insatser som han gjorde för länet under sin tid som riksdagman, statsråd och landshövding. Vi som var nära medarbetare till honom under ministertiden vill här ge några få, av många, exempel från riksplanet.

När Curt blev kommunikationsminister hösten 1982, var landet inne i en ekonomisk kris. För att få fart på Sverige blev investeringar i transportsektorn ett strategiskt inslag i regeringens ekonomiska politik. Med stor energi drev Curt Boström snabbt fram massiva satsningar på vägar, järnvägar och flygplatser runt om i landet.

I Stockholmsområdet var problemen med pendeltågstrafiken akuta . Förhandlingarna mellan landstinget och SJ hade kört fast. Norrbottningen Curt Boström var rätt förundrad över hur svårt stockholmarna hade att komma överens. Han lyckades övertala sin riksdagskollega, f.d. finansministern Gunnar Sträng, att gå in som statens förhandlingsman. Resultatet blev ett stort investeringspaket med nya dubbelspårsystem. Dessutom en stor ombyggnad av Centralen och en ny fjärrtågsstation i Södertälje.

En annan gammal ”surdeg”, bland många andra, som hamnade på kommunikationsministerns bord var problemen med järnvägs- och färjetrafiken i centrala Helsingborg. Även här lyckades Curt få till stånd en förhandlingslösning. Det blev en ny järnvägstunnel under stan och en gemensam terminal för fjärr- och lokaltrafiken samt för danmarksfärjorna, den sk Knutpunkten.

Att stödja exportindustrin var ett viktigt inslag i den ekonomiska politiken. Många storföretag behövde support för att öppna dörrar utomlands. Curt kom därför att leda stora industridelegationer till ett tiotal länder med olikartade politiska system. Ett av dessa var Sydkorea, där han blev det första svenska statsrådet som satte sin fot i landet. Både vid besöken och i spåren på dessa träffades många och stora affärsuppgörelser som var till nytta för Sverige och svensk industri.

Curt hade f.ö. en helt otrolig förmåga att bli god vän med sina utländska kollegor - även om de inte talade samma språk så räckte kroppsspråket långt. När han tex. var i Moskva vid tiden för de förmodade ubåtskränkningarna hade Curt Boström inviterat sin sovjetiske ministerkollega på svarsbesök till Sverige på temat: "Du är hjärtligt välkommen till Sverige". Efter översättning av tolken fortsatte Curt: "men du kan ju ge fan att komma i ubåt". Det var som om tiden stod still. Skulle det nu bli Sibirien....Men efter översättningen brast den ryske björnen med alla galonerna ut i ett gapskratt, och med honom hela den svenska delegationen. Lättnaden var stor. Curt var den ende som med sin humor kunde ta folk på det där sättet

Tillsammans med resor runt om i landet blev det långa arbetsdagar i veckorna på departementet – ”inte bara Hawai” som Curt sa när det blev lite tungt. Men oftast var det Hawai. Curt var en sällsynt bra chef och ledare. Klar på vart han ville – men alltid mån om att få andra med sig. Vi hade en fantastisk lagledare som dessutom var en historieberättare av rang.

Saknaden efter Curt är stor, naturligtvis i första hand för hans närmaste, men vi är många som med glädje minns de år vi fick arbeta tillsammans med honom. Han kommer alltid att bli ihågkommen, som Curt själv skulle ha uttryckt det, som en verklig kompis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!