Ny plattform ska underlätta för anhöriga vid dödsfall

Nu ska det bli lättare för efterlevande att avsluta abonnemang, konton och avtal när närstående avlidit. "Det här är en tjänst som kommer att bli till stor nytta för många", säger Ulf Lernéus, förbundsdirektör för Sveriges auktoriserade begravningsbyråer.

I samband med dödsfall är det många praktiska uppgifter som efterlevande ställs inför. Nu ska det bli lättare att snabbt och säkert avsluta en avlidens avtal, konton, abonnemang, sociala medier och medlemskap.

I samband med dödsfall är det många praktiska uppgifter som efterlevande ställs inför. Nu ska det bli lättare att snabbt och säkert avsluta en avlidens avtal, konton, abonnemang, sociala medier och medlemskap.

Foto: Pontus Lundahl/TT/arkiv

Familj2023-09-01 07:00

Sveriges auktoriserade begravningsbyråer har ingått ett samarbete med Hilja Avvecklingshjälpen, en digital plattform som hjälper till med att avveckla dödsbon. 

I samband med dödsfall är det många praktiska uppgifter som efterlevande ställs inför. I Avvecklingshjälpen ingår ett nätverk av tjänsteleverantörer för att snabbt och säkert kunna avsluta eller överlåta en avlidens avtal, konton, abonnemang, sociala medier och medlemskap. 

– Det här är en tjänst som vi ser fram emot att börja använda. Att bara säga upp eller överlåta ett vanligt mobiltelefonabonnemang kan leda till många turer och väntan i kundtjänster. Nu går det med en knapptryckning, säger Ulf Lernéus.

Han konstaterar att Hilja lagt ner ett stort arbete på att knyta upp hundratals tjänsteleverantörer i sin plattform. 

– De har verkligen gjort en tjänst som kommer att bli till stor nytta både för dödsbodelägare, våra byråer och inte minst tjänsteleverantörerna själva. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!