Konsumentvägledare Ida Ljungwe besökte KD

Ida Ljungwe berättade om vad man ska tänka på som konsument och vilka rättigheter man har.

Ida Ljungwe berättade om vad man ska tänka på som konsument och vilka rättigheter man har.

Foto: Helén Lindbäck

Familj2025-05-30 04:15

Piteå kommuns konsumentvägledare Ida Ljungwe besökte Kristdemokraternas styrelsemöte. Hon berättade om vad man ska tänka på som konsument och vilka rättigheter man har. Hon är ensam som arbetar med detta i kommunen. Hon bistår även Älvsby kommun så det blir ungefär 50 000 invånare. Sammanlagt är det 800-900 ärenden per år. 

Det är kostnadsfritt att kontakta konsumentvägledningen. Värdet på de ärenden som passerade Ida förra året var 13 805 069 kronor. Så det är en stor besparing för samhället. Alla kommuner har inte konsumentvägledning. Reklamationsrätten gäller i tre år. Nio av tio samtal har med bilar att göra, både nya och begagnade. Sedan kommer sånt som har med boende att göra, det vill säga hantverkstjänster. Men man måste bevisa det man påstår eftersom bevisbördan ligger på köparen. Man kan också vända sig till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden i stället för att gå till domstol med ett ärende. 

Trenderna är mer komplicerade ärenden, fler bedrägerier och oseriösa näthandelsföretag. Bra är att handla via Klarna mot faktura. Regeringen med civilminister Erik Slottner, KD har gett Konsumentverket i uppdrag att titta djupare på telefonförsäljning samt att stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen. Nästa styrelsemöte kommer Mikael Salomonsson, nye VD:n för PIKAB, Piteå kommunföretag AB och näringslivsansvarig på Piteå kommun och berättar om sitt arbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!