Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen gÄr fort. I oktober var 23 procent av de totala nyregistreringarna rena elbilar. UppmÀrksamheten kring elbilar Àr naturlig.
ââMen jag skulle inte bli förvĂ„nad om man lĂ€gger fokus pĂ„ att elfordonen blivit stillastĂ„ende i kylan. En och annan fossilbrĂ€nslebil har sĂ€kert ocksĂ„ fastnat, konstaterar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
Han antyder att elbilar i snödrivorna kan lÄta som ett större problem Àn det verkligen Àr. Samtidigt Àr det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas rÀckvidd.
En tredjedel kortare rÀckvidd
ââMellan tummen och pekfingret har en elbil i genomsnitt en tredjedel kortare rĂ€ckvidd nĂ€r det Ă€r kallt, sĂ€ger Fredrik Sandberg, chefredaktör pĂ„ tidningen Elbilen i Sverige.
Bilen drar mer ström dÄ kylan pÄverkar batteriet, dÀckens friktion ökar mot snön, luften blir tjockare och ger ökat luftmotstÄnd och el gÄr Ät till vÀrmen i kupén.
ââ40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sĂ„lts sĂ„ mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu sĂ„g i södra Sverige var mĂ„nga elbilisters första erfarenhet av rejĂ€lt vintervĂ€der.
Han tillÀgger:
ââDet finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil Ă€n om du kör en bensinbil. En van och pĂ„lĂ€st elbilsĂ€gare löper sĂ€llan sĂ„dana hĂ€r risker.
ââJag vet att nĂ€r man kör elbil pĂ„ vintern sĂ„ gĂ„r det mer ström och saker kan hĂ€nda pĂ„ vĂ€gen. DĂ€rför mĂ„ste man alltid ta höjd för det och ladda lite mer Ă€n vad man behöver.
SÀkrare i vintervÀglag
Sandberg konstaterar att det Àr tuffare att köra elbil pÄ vintern, det vill han inte sticka under stol med. Samtidigt har elbilen fördelar i vinterförhÄllanden.
ââElbilen Ă€r betydligt sĂ€krare pĂ„ vintern för det Ă€r lĂ€ttare att kontrollera antispinnsystemen med en elmotor.
Och det finns det en annan aspekt nÀr man blir stÄende i en bilkö under lÄng tid.
ââJag sitter hellre fast i en bilkö i en elbil Ă€n vad jag gör i en bensinbil pĂ„ grund av utslĂ€ppen frĂ„n avgasröret. Det har hĂ€nt olyckor med kolmonoxidförgiftning.
En skillnad mellan bensinbilar och elbilar Àr möjligheten att komma i gÄng om tanken eller batteriet tömts. Har du en bensinbil rÀcker det med en reservdunk. För elbilen Àr det inte lika lÀtt.
ââEn möjlighet Ă€r att koppla en sladd frĂ„n en elbil till en annan för att hjĂ€lpa varandra att Ă„termata ström. Det finns redan hos nĂ„gra fabrikanter men om tre Ă„r kommer alla ha det, sĂ€ger Stefan Pettersson.
Han framhÄller att problemen med elbilar som fastnar i snön till viss del kan vara övergÄende.
GÄr ner i pris
ââBatterierna gĂ„r ner i pris. Det innebĂ€r att du för samma pris snart kan fĂ„ en bil med större batteri. Det i sin tur ger lĂ€ngre rĂ€ckvidd och dĂ„ kommer vi att se mindre av det hĂ€r problemen.
Pettersson vill sÀtta in frÄgan i ett större perspektiv.
ââVi har ett klimatproblem. Bensinbilar Ă€r inte ett alternativ. Alternativen Ă€r nĂ„got annat varav elfordon Ă€r den mest rimliga möjligheten till ett rimligt pris. DĂ„ mĂ„ste vi ge oss tid till att lĂ€ra oss att hantera det, ocksĂ„ nĂ€r det Ă€r kallt.