Personalminskningen var kÀnd redan före Scanias delÄrsrapport för andra kvartalet. Det handlar om cirka tusen tjÀnstemÀn i SödertÀlje, men Àven konsulter och anstÀllda inom produktion, försÀljning och service runt om i vÀrlden.
ââEn stor del av de hĂ€r personerna har redan börjat lĂ€mna bolaget, framför allt under andra delen av andra kvartalet, sĂ€ger Henrik Henriksson.
Brutal kollaps
Kollapsen för orderingÄngen under andra kvartalet var enligt rapporten brutal. Men orderboken har motstÄndskraft och mÄnad för mÄnad har det blivit bÀttre efter bottennappet i april, enligt Scaniachefen.
ââOm det beror pĂ„ att order som skulle ha kommit i april i stĂ€llet kom i juni, ja, det vet vi inte Ă€nnu. Men det var i alla fall en positiv trend under andra kvartalet, sĂ€ger han.
NÀr höstsÀsongen inleds i slutet av augusti Àr dÀrför orderboken ganska vÀlfylld, trots coronakrisen.
ââDen har vi nog med oss fram till slutet av Ă„ret, sĂ€ger Scaniachefen.
ââVi kommer under hösten öka produktionstakten för att beta av den hĂ€r orderboken och göra om den till kassaflöde och intĂ€kter, men ocksĂ„ för att korta vĂ„ra ledtider gentemot kunderna, tillĂ€gger han.
Den ökade produktionstakten kommer efter en hel del övertidsuttag hittills i sommar, för att fÄ igÄng produktionen igen efter tvÀrstoppet i vÄras.
Positiva tecken kommer inte bara frÄn den successiva förbÀttringen av orderingÄngen, men Àven frÄn kunddata.
ââVi ser nu att vĂ„ra kunder kör lika mĂ„nga kilometer per dag som före krisen, i hela vĂ€rlden utom i Latinamerika, sĂ€ger Henriksson.
ââSĂ„ vi tror att lĂ€get ska stabilisera sig nu. Fast kanske inte pĂ„ samma nivĂ„ som 2019 och kanske inte som början av 2020:
Hoppas pÄ starkare efterfrÄgan
Han hoppas dÀrefter pÄ en nÄgot starkare efterfrÄgan igen 2021.
Ett osÀkert kort Àr begagnatmarknaden, som snabbt kan fyllas pÄ och trÀnga undan nybilsförsÀljningen om alla kunder som i krisen fÄtt uppskov med betalningar inte klarar av att betala för sig nÀr rÀkningarna nu börjar skickas ut.
ââVi har gett uppskov pĂ„ betalningar pĂ„ upp till 25 procent av vĂ„r finansieringsportfölj globalt, sĂ€ger Henriksson.
ââHar de svĂ„rt att betala fĂ„r vi en stor ström av begagnade fordon, som pĂ„verkar vĂ„rt kassaflöde och dĂ€mpar behovet av nya bilar: DĂ„ kanske produktionstakten mĂ„ste justeras ned.
Satsningar pĂ„ forskning och utveckling anpassas ocksĂ„ i krisen. En del projekt kan skjutas upp nĂ„gra mĂ„nader eller nĂ„got Ă„r, enligt Henriksson. Men alla projekt med koppling till Scanias hĂ„llbarhetsagenda â som elektrifiering, omstĂ€llning till eldrivna fordon och biodrivmedel â Ă€r fredade.
Hittills har Scania fÄtt drygt 700 miljoner kronor i statliga stöd under krisen, frÀmst permitteringsstöd i Sverige.
Det kunde ha varit vÀrre
Henriksson pekar pÄ kvartalsförlusten och tillÀgger:
ââDet hade varit betydligt vĂ€rre om vi inte hade fĂ„tt det hĂ€r stödet, sĂ€ger han.
Han tillÀgger att Scania kommer att sluta anvÀnda stöd sÄ fort resultat och kassaflöde stabiliserats.
ââVi ligger lĂ„ngt ifrĂ„n balans. Bolaget Ă€r inte dimensionerat för att som nu leverera 13 000 fordon, det Ă€r dimensionerat för snarare det dubbla.
TT: Hur orolig Àr du?
ââVi har tagit rĂ€tt beslut tidigt och vi har prioriterat rĂ€tt. Jag kĂ€nner att kvartal tre och fyra kommer att vara fortsatt tuffa, men inte i den dimensionen som vi upplevt i kvartal tvĂ„, sĂ€ger han.
Det VW-kontrollerade moderbolaget Traton, som Àven Àger tyska MAN, varnar i samband med delÄrsrapporten för att det inte gÄr att utesluta en förlust för hela 2020. Men specifikt för Scania ser det inte sÄ illa ut, enligt Henriksson.
ââVi har redan efter sex mĂ„nader en marginal pĂ„ 4,8 procent och vi har dragit in 2,8 miljarder, sĂ„ jag ser att vi kommer att leverera ett positivt resultatdefinitivt under detta Ă„r. Vi har gĂ„tt igenom det tuffaste nu. Det har vi.
PÄ börsen var det tummen ned för Traton-aktien efter rapporten. Den hade vid stÀngning fallit med 6,2 procent och har dÀrmed tappat en tredjedel av sitt vÀrde sedan Ärsskiftet.