Influerare brister i att mÀrka reklam

NÀr Konsumentverket har granskat 50 influerares marknadsföring i sociala medier mÀrks genomgÄende bristfÀlliga reklammarkeringar, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Konsumentverket har hittat brister i influerares mÀrkning av reklam i social medier som Instagram. Arkivbild.

Konsumentverket har hittat brister i influerares mÀrkning av reklam i social medier som Instagram. Arkivbild.

Foto: Silas Stein

Brott & Straff2021-03-17 11:37

Det stÀlls höga krav pÄ tydlighet nÀr det gÀller marknadsföring i sociala mediekanaler. NÀr personligt innehÄll blandas med reklam mÄste konsumenter enkelt ska kunna sÀrskilja vad som Àr vad.

"Influencer marketing Àr en metod som stÀller krav pÄ ansvarstagande frÄn branschen. HÀr finns det en hel del kvar att göra Àr vÄr bedömning", sÀger Maja Rogemyr, jurist pÄ Konsumentverket, i en kommentar.

Det har kommit en rad domar pÄ omrÄdet tidigare dÀr influerare fÀllts. Exempelvis har företagaren Kenza Zouiten förbjudits av Patent- och marknadsdomstolen att marknadsföra reklam för solglasögon i sina kanaler utan att tydligt mÀrka inlÀggen med att det rör sig om marknadsföring.

Myndigheten rÀknar med att de 50 influerare som ingÄtt i undersökningen frivilligt rÀttar eventuella brister.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!