"Varje sparad kilowattimme gör skillnad". SÄ uppmanar Energimyndigheten de svenska hushÄllen att spara el.
Det Àr under en liknande paroll som butikskedjan Willys vidtar en rad ÄtgÀrder för att minska sin elanvÀndning.
ââDet handlar om att hela samhĂ€llet drar nytta av att alla sparar energi. Vi vill dra vĂ„rt strĂ„ till stacken, sĂ€ger Johanna EurĂ©n pĂ„ Willys.
Willys slÀcker ner butikernas belysning pÄ fasader, skyltar och parkeringar. Samtidigt justerar man temperaturen, stÀller om ventilationen och stÀnger av kylrum nattetid.
585 villor
Enligt Willys vÀntas ÄtgÀrderna minska elförbrukningen med cirka 11,7 miljoner kilowattimmar, vilket ska motsvara Ärsförbrukningen för omkring 585 villor.
Ingripandena minskar naturligtvis Àven Willys utgifter. Exakt hur mycket kan Eurén inte sÀga.
ââDet Ă€r win-win, sĂ€ger hon och öppnar för att Ă„tgĂ€rderna kan bli permanenta.
ââDet som Ă€r bra med kristider Ă€r att det tvingar fram eftertĂ€nksamhet om hur man anvĂ€nder sina resurser.
Företagsansvar
Therese Knapp, pressekreterare pÄ Coop, sÀger att Coop inte arbetar med en central strategi för alla butiker utan att varje butik arbetar utifrÄn sina förutsÀttningar.
ââVi jobbar med energibesparing och gör det pĂ„ olika sĂ€tt i vĂ„ra butiksdrivande föreningar utifrĂ„n vad som passar.
Knapp nÀmner ÀndÄ ett par generella insatser: man har sett över kylar och belysning.
ââVi har haft vĂ€ldigt lĂ„ga elpriser i Sverige i mĂ„nga Ă„r. Visst har vi energisparat, men det har fĂ„tt en extra knuff nu nĂ€r elpriserna har gĂ„tt upp.
Anna Rosman, kommunikationsansvarig pÄ Ica, framhÄller att varje Ica-butik drivs av en enskild handlare som betalar sin egen elrÀkning.
ââJag tror att butikerna agerar lite olika beroende pĂ„ vilken slags butik det Ă€r och vad man kan göra dĂ€r, sĂ€ger Rosman.