Ănnu finns inga sĂ€kra data pĂ„ hur vi Ă€ndrat vĂ„r konsumtion, förklarar Joakim WirĂ©n, detaljhandelsanalytiker pĂ„ Handelns utredningsinstitut (HUI). Men det finns kĂ€nda mönster.
ââHistoriskt gynnas lĂ„gprishandeln av lĂ„gkonjunktur, sĂ€ger han.
Beroende av bil
FrÄgan Àr hur vi kommer att tÀnka nÀr det gÀller nybilsköp. Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) sÀnkte sin prognos för nya bilar under mÄndagen. Men det Àr inte framför allt vikande efterfrÄgan som ligger bakom, utan trassel med utbud och leveranser.
ââDet finns en stor oro för ökade priser och folk hĂ„ller i sina plĂ„nböcker. Men samtidigt sĂ„ Ă€r vi sĂ„ beroende av vĂ„ra fordon, sĂ€ger han.
Han tror inte att efterfrÄgan pÄ nya bilar kommer att pÄverkas sÄ mycket framöver, dÀremot kommer den att förÀndras. Folk kommer antagligen vilja köra billigare nÀr drivmedlet skenar i pris, och dÄ kan fler vilja ha exempelvis elbilar eller brÀnsleeffektivare fordon, tror han.
Elektronikbranschen har redan sett att vi köper mindre av vissa varor, som tv-apparater. Spelkonsolerna sÀljs Ànnu i samma utstrÀckning.
ââOm gemene man fĂ„r ökade kostnader för energi och drivmedel sĂ„ hĂ„ller man hĂ„rdare i plĂ„nboken, sĂ€ger Pernilla Enebrink, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen.
Minskningen Àr dock inte sÄ stor för mobiltelefoner, för vi behöver vÄra mobiler, förklarar hon.
EfterlÀngtad guldkant
Kanske Àr det lyx och uteliv vi fÄr dra in pÄ. Men tvÄ dystra pandemi-Är gör att vi nu lÀngtar vÀldigt mycket efter bÄde krogbesök och resor, konstaterar Joakim Wirén. Han tror inte att det Àr det som vi i första hand vill spara in pÄ nu. Trots att allt blir sÄ dyrt.
Thomas Jakobsson, chefekonom pÄ Visita, besöksnÀringens branschorganisation, Àr dock bekymrad.
ââVi klĂ€ms i en rĂ€vsax. Inköpspriserna blir betydligt högre och pressar marginalerna och lönsamheten, samtidigt som hushĂ„llens konsumtionsutrymme minskar. Det ser inte alls positivt ut, sĂ€ger han.
Han tror att sÄdant som krogbesök Àr det som hushÄll delvis kommer tvingas att vÀlja bort. Men inte semestern, vilket kan tala för att hotellen möjligen kan klara sig nÄgot bÀttre. SÀrskilt i Är, dÄ sÄ mÄnga svenskar Àr tvingade att stanna hemma i Sverige i Är igen pÄ grund av passkaoset. En klen tröst, men mÄnga stannar nog ÀndÄ hemma nÀr det Àr oro i vÀrlden och de ekonomiska utsikterna försÀmras, tror han.
Spara mindre
Joakim Wirén tror att folk kan komma att spara nÄgot mindre dÄ det blir dyrtider. LÄn till exempelvis renoveringar kan ocksÄ minska, tror han.
Men det som vi trots allt inte kommer att ge upp Àr den snygga frisyren, enligt Staffan Westman, vd pÄ Frisörföretagarna. Efter tvÄ Är med risiga, hemmaklippta pandemikalufser sÄ tror han att vi ÀndÄ kommer att prioritera att gÄ och klippa och fÀrga oss.
ââFrisörerna har haft en tuff period, sĂ€rskilt i januari i Ă„r. Men nu har kunderna Ă„terkommit.
Likadant Àr det för klÀdhandeln, enligt Mats Hedenström, nÀringspolitisk chef pÄ Svensk Handel.
Kunderna har Äterkommit till klÀdbutikerna nÀr fler Àr tillbaka pÄ kontoret. Men det har varit en tuff tid, med leveranser som kommer fram i fel tid, förklarar han.
BÄde Staffan Westman och Mats Hedenström tror ÀndÄ att vi kommer att prioritera vÄrt utseende.
ââTvĂ„ Ă„r med pandemin, och kanske en ful utvĂ€xt i hĂ„ret, dĂ„ vill man kĂ€nna sig snygg. NĂ€r det Ă€r lite deppigt sĂ„ vill man unna sig att vara fin för att pigga upp sig, sĂ€ger Staffan Westman.