Stort lyft för USA-diesel till Europa

Leveranserna av dieselprodukter frĂ„n USA till Europa skjuter i höjden i december. De berĂ€knas lyfta till 290 000 fat per dag, enligt analysföretaget Kpler. Det skulle vara den högsta leveransvolymen sedan 2018, visar en sammanstĂ€llning gjord av nyhetsbyrĂ„n Bloomberg.

Full fart i raffinaderierna i Texas. Arkivbild

Full fart i raffinaderierna i Texas. Arkivbild

Foto: David J. Phillip AP/TT

Ekonomi2023-12-09 10:01

Ökningen beror delvis pĂ„ ökad produktionskapacitet pĂ„ amerikanska raffinaderier, men Ă€ven pĂ„ att möjligheten att skeppa oljan genom Panamakanalen till hamnar i Stilla havet begrĂ€nsas av torka och trĂ€ngsel.

Statistiken omfattar dieselleveranser till bÄde EU och Storbritannien.

LĂ€gsta importen sedan 2017

Om de ökade USA-leveranserna kan trycka ned dieselpriset ytterligare Ă„terstĂ„r dock att se. Europas totala dieselimport kommer nĂ€mligen att falla i december enligt Kplers berĂ€kningar. Det antas bli en nedgĂ„ng till omkring 705 000 fat per dag, den lĂ€gsta mĂ„natliga dieselimporten sedan början av 2017.

NedgÄngen pÄ totalen för dieselimporten till Europa hÀnger samman med drastiskt minskat flöde av oljeprodukter frÄn Ryssland och ett omfattande underhÄllsarbete inom oljeindustrin i Mellanöstern och Asien.

Oro för fartygsattacker

Samtidigt har det spridit sig en oro bland rederier som anvÀnder Suezkanalen för fartygsattacker frÄn de Iran-stödda Huthirebellerna i Jemen i Adenviken och Röda havet.

Huthirebellerna har tagit pÄ sig flera fartygsattacker med drönare och robotar i omrÄdet pÄ senare tid och kapade ett israeliskt fartyg i Röda havet den 19 november. FöretrÀdare för Huthirebellerna har motiverat attackerna med Israels krig mot terrorstÀmplade Hamas, som ocksÄ fÄr stöd frÄn Iran.

Attackerna har bland annat drivit upp försÀkringskostnaderna för fartygsleveranser via Suezkanalen till Europa.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!