Ăkningen beror delvis pĂ„ ökad produktionskapacitet pĂ„ amerikanska raffinaderier, men Ă€ven pĂ„ att möjligheten att skeppa oljan genom Panamakanalen till hamnar i Stilla havet begrĂ€nsas av torka och trĂ€ngsel.
Statistiken omfattar dieselleveranser till bÄde EU och Storbritannien.
LĂ€gsta importen sedan 2017
Om de ökade USA-leveranserna kan trycka ned dieselpriset ytterligare ÄterstÄr dock att se. Europas totala dieselimport kommer nÀmligen att falla i december enligt Kplers berÀkningar. Det antas bli en nedgÄng till omkring 705 000 fat per dag, den lÀgsta mÄnatliga dieselimporten sedan början av 2017.
NedgÄngen pÄ totalen för dieselimporten till Europa hÀnger samman med drastiskt minskat flöde av oljeprodukter frÄn Ryssland och ett omfattande underhÄllsarbete inom oljeindustrin i Mellanöstern och Asien.
Oro för fartygsattacker
Samtidigt har det spridit sig en oro bland rederier som anvÀnder Suezkanalen för fartygsattacker frÄn de Iran-stödda Huthirebellerna i Jemen i Adenviken och Röda havet.
Huthirebellerna har tagit pÄ sig flera fartygsattacker med drönare och robotar i omrÄdet pÄ senare tid och kapade ett israeliskt fartyg i Röda havet den 19 november. FöretrÀdare för Huthirebellerna har motiverat attackerna med Israels krig mot terrorstÀmplade Hamas, som ocksÄ fÄr stöd frÄn Iran.
Attackerna har bland annat drivit upp försÀkringskostnaderna för fartygsleveranser via Suezkanalen till Europa.