Ruschen kring rekoringar har lagt sig

Det stora uppsvinget för svenska rekoringar har kommit av sig. Toppen nÄddes under pandemin, dÄ det alternativa sÀttet att sÀlja lokalproducerad mat blev en rÀddningsplanka för mÄnga producenter och kundintresset stod pÄ topp.

VÀlfylld cykelkorg efter rekoringens utlÀmning pÄ en parkeringsplats i Lund. Arkivbild frÄn 2019.

VÀlfylld cykelkorg efter rekoringens utlÀmning pÄ en parkeringsplats i Lund. Arkivbild frÄn 2019.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi2023-01-22 19:16

– Det var en konstlad situation under pandemin. Nu har det sjunkit tillbaka, men det kommer inte att försvinna, absolut inte, sĂ€ger HĂ„kan Rasmusson, som driver odlingar och gĂ„rdsbageri i VĂ€rpinge i Lund.

En viktig försÀljningskanal för honom Àr nio rekoringar i nÀromrÄdet. I dem tuffar det pÄ, men det Àr inte alls samma rusch som under pandemin.

Konceptet Àr enkelt: Rekoringarna drivs som grupper pÄ Facebook, dÀr producenter lÀgger ut meddelanden om vad de vill sÀlja och kunderna gör sina bestÀllningar i kommentarsfÀltet. Sedan möts de en gÄng varje eller varannan vecka för varuutlÀmning.

Vilda vÀstern

Det var lite vilda vÀstern över det hela ett tag, beskriver HÄkan Rasmusson. Plötsligt, vÄren 2020, var det mÄnga som fick upp ögonen för rekoringarna: Matproducenter som inte kunde sÀlja till restauranger och konferensverksamheter, knallar som inte kunde sÀlja pÄ marknader och konditoriÀgare som hade tappat kunder.

– Vissa ringar slĂ€ppte in allt och alla samtidigt, medan andra sade att vi mĂ„ste hĂ„lla kvar vid vĂ„rt koncept.

Nya rekoringar bildades runtom i landet och köparna rusade till.

– Det var ju kanske inte normalt, det var en lite dopad marknad, sĂ€ger Oskar Lorentzon som Ă€r administratör för rekoringen i BorĂ„s.

Som mest var antalet rekoringar uppe i en bra bit över 200. Hur mÄnga som finns kvar Àr det ingen som kan sÀga, eftersom rekoringarna startas pÄ privata initiativ och nÄgon samordning dem emellan inte finns.

– Jag skulle tro att jĂ€mfört med nĂ€r det var som mest sĂ„ har det minskat. Sedan kan det vara nĂ„gra ringar som ligger vilande, sĂ€ger Oskar Lorentzon.

FĂ€rre producenter

I Malmös stora rekoring med mer Ă€n 26 000 medlemmar mĂ€rks inbromsningen framför allt pĂ„ att antalet producenter har minskat.

– Under pandemin kunde vi vara 48 producenter pĂ„ en utlĂ€mning. Nu Ă€r vi mellan fem och tio, sĂ€ger Eva Smeds, som brukar sĂ€lja Ă€gg och rökta tuppar till Malmö- och Lundabor via rekoringar.

Eva Smeds tror att det kan bero pÄ att mÄnga producenter efter pandemin har gÄtt tillbaka till sina vanliga försÀljningskanaler. Och Àr det fÀrre varor som bjuds ut till försÀljning blir det mindre intressant för de potentiella kunderna.

– Vi har sett en nedĂ„tgĂ„ende trend sedan drygt ett Ă„r. Men vi fĂ„r fortfarande nya medlemmar, sĂ€ger Eva Smeds.

SvÄrare att synas

Ett av problemen för Malmös rekoring Àr att Facebook har blivit en svÄrare plattform att hantera. Företaget har Àndrat algoritmerna, vilket har gjort det svÄrare att synas i medlemmarnas flöden. PÄ sikt tror hon att rekoringen mÄste byta forum.

– Vi vet inte hur vi ska lura Facebook, det Ă€r inte det lĂ€ttaste. Det har blivit mycket fokus pĂ„ betalda annonser.

Detta har varit en stÀndig diskussion i mÄnga grupper, konstaterar Oskar Lorentzon, men sjÀlv tror han att det skulle vara för svÄrt att styra över konsumenterna till andra plattformar.

– Jag Ă€r helt övertygad om att utan Facebook sĂ„ hade aldrig reko funnits i den omfattning som det gör.

Dyrtid inget hot

Energikrisen och inflationen som gjort att konsumenter i dag har minskad köpkraft ser han inte som nÄgot hot mot rekoringarna, eftersom den typiske kunden som vÀljer att köpa nÀrodlat oftast har lite bÀttre ekonomi Àn genomsnittet.

Den typiske odlaren som sÀljer till en rekoring har heller inte blivit lika pÄverkad av stigande priser pÄ drivmedel och konstgödsel som konventionella lantbrukare.

– Jag skulle tro att kostnadsökningarna inte har slagit ut pĂ„ samma sĂ€tt i rekoringarna som i livsmedelsbutikerna, sĂ€ger Oskar Lorentzon.

HÄkan Rasmusson gör samma bedömning. SjÀlv anvÀnder han eget utsÀde, han anvÀnder inte konstgödsel eller besprutningsmedel och pÄ gÄrden finns ett eget vindkraftverk.

– Vi har byggt vĂ„r verksamhet sĂ„ att vi Ă€r ganska robusta. Även om brĂ€nslet ökar i pris sĂ„ ger det ett ganska litet pĂ„slag pĂ„ min produkt. Vi jobbar pĂ„ ett lite annorlunda sĂ€tt.

RÀttat: I en tidigare version hade Eva Smeds fÄtt fel förnamn.

Fakta: Rekoringar

Rekoringar Àr lokala marknadsplatser för nÀrproducerad mat. Köpare och sÀljare ingÄr i en lokal Facebookgrupp, dÀr de kan göra upp om bestÀllningar och betalning. Sedan trÀffas de fysiskt vid en given tidpunkt för leverans av bestÀllda varor. PÄ vissa orter sker detta en gÄng i veckan, pÄ andra orter mer sÀllan.

Reko Àr en förkortning av "rejÀl konsumtion".

SÀljarna i en rekoring ska bara erbjuda egenproducerade livsmedel och biprodukter. BÄde hobbyproducenter och företag kan erbjuda varor till försÀljning.

Deltagandet i en rekoring Àr gratis för bÄde producent och konsument.

Idén kommer frÄn Finland. DÀr utvecklade en ekobonde Är 2013 det enkla konceptet att anvÀnda sociala medier för att para ihop smÄ livsmedelsproducenter med konsumenter i nÀromrÄdet.

KÀlla: HushÄllningssÀllskapet

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!