Kronan har tappat stadigt mot euron pÄ sistone. En euro kostar nu 11,58 kronor, den svagaste kursen sedan början av 2009, i finanskrisens efterdyningar.
Det kan dÀrmed bli dyrt för ressugna svenskar i sommar. Trots de dystra ekonomiska utsikterna har bokningarna för juni, juli och augusti ökat med 38 procent jÀmfört med samma period i fjol, enligt siffror frÄn Tui.
ââSvenskarna vĂ€ljer i hög grad fortfarande klassiska charterdestinationer som Kreta, Cypern, Rhodos, Mallorca och Gran Canaria, sĂ€ger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig hos researrangören.
Sydöstra Europa tilltalar
Men det Àr inte bara de trygga och traditionella resmÄlen som lockar svenskar i Är, poÀngterar han.
ââDe resmĂ„l som ökar mest procentuellt den senaste mĂ„naden Ă€r lĂ€nder dĂ€r kronan har ett fördelaktigt utgĂ„ngslĂ€ge, som Albanien, Montenegro, Turkiet och Bulgarien.
ââFör specifikt Albanien och Montenegro Ă€r det frĂ„n vĂ€ldigt lĂ„ga nivĂ„er i jĂ€mförelse med stora charterdestinationer. Samtidigt Ă€r bĂ„de Turkiet och Bulgarien nĂ„gra av vĂ„ra största destinationer. SĂ„ det pekar Ă€ndĂ„ pĂ„ att det Ă€r en trend.
Bokningarna till Albanien har ökat med 116 procent den senaste mÄnaden, medan bokningarna till Montenegro, Turkiet och Bulgarien stigit med 65, 41 och 21 procent.
I sammanhanget Àr en albansk lek vÀrd 0,11 kronor.
ââSvenskarna Ă€r modigare i valet av resmĂ„l i Ă„r jĂ€mfört med förra sommaren, med en tydlig trend av att vĂ€lja prisvĂ€rda resmĂ„l dĂ€r du fĂ„r mer för pengarna, sĂ€ger Dian Martinez Valencia.
Undantag i euroomrÄdet
Han fÄr medhÄll frÄn Tom Friberg, kommunikationschef pÄ Forex.
ââAlbanien har seglat upp som ett vĂ€xande resmĂ„l, vilket Ă€r vĂ€ldigt spĂ€nnande.
ââVi rekommenderar fortfarande vĂ„ra kunder att det gĂ„r att hitta bra resmĂ„l i euroomrĂ„det, trots kronkursen â Montenegro Ă€r ett populĂ€rt alternativ.
Tom Friberg pekar pÄ ett annat populÀrt resmÄl, dÀr graden av prisvÀrdhet kan variera.
ââFrankrike Ă€r inte sĂ„ dyrt som man tror. Det finns mĂ„nga prisvĂ€rda destinationer dĂ€r utanför de mest vĂ€lkĂ€nda, som kan vara dyrare frĂ€mst under sommaren, sĂ€ger han.
"Beyoncé-effekt"
Kronans fall innebĂ€r samtidigt att det Ă€r prisvĂ€rt för utlĂ€ndska turister att semestra i Sverige â ett intresse som nu ocksĂ„ ökar, enligt Susanne Andersson, vd pĂ„ Visit Sweden, som marknadsför Sverige som resedestination.
ââVi mĂ€rker av en valutaeffekt i resemönstren hos utlĂ€ndska besökare pĂ„ de flesta av vĂ„ra fokusmarknader, sĂ„vĂ€l i nĂ€romrĂ„det som lĂ€ngre bort. Till exempel USA, dĂ€r mĂ€rkte vi av en BeyoncĂ©-effekt i samband med hennes konserter hĂ€r och mĂ„nga amerikaner reste hit, sĂ€ger hon.
En dollar Àr i dagslÀget vÀrd 10,82 kronor.
Positivt för svensk besöksnÀring
Ăven besökare frĂ„n NederlĂ€nderna, Tyskland och Storbritannien â vars valutor stĂ„r starka mot kronan â Ă€r vanligt förekommande nu, berĂ€ttar Susanne Andersson.
Visit Sweden lyfter inte explicit fram kronans svaghet i sin marknadsföring, betonar hon.
ââDet Ă€r aldrig bra nĂ€r det gĂ„r dĂ„ligt för svensk ekonomi, men för svensk besöksnĂ€ring, som har tuffa Ă„r bakom sig, Ă€r den svaga kronan gynnsam nu.