Sedan pandemins start har flera forskningsprojekt inletts kring distansarbete och det digitalt ledda arbetet. Studierna har visat att mĂ€nniskor reagerar vĂ€ldigt olika pĂ„ distansarbete â vissa trivs bra medan andra inte kan tĂ€nka sig ett arbetsliv dĂ€r man sitter hemma en stor del av tiden.
En del arbetsgivare fortsÀtter med en "hybridmodell", arbete bÄde pÄ distans och pÄ kontoret.
Till exempel Swedbank har permanentat möjligheten till hemarbete och ser framför sig en hybridlösning i framtiden. PÄ konkurrenten Nordea fÄr anstÀllda jobba hemifrÄn tvÄ dagar i veckan om de vill. PÄ Skatteverket fÄr medarbetare arbeta hemifrÄn en del av tiden, de tillÀmpar individuella bedömningar.
Flera fallgropar
Vilken modell Àn arbetsgivaren vÀljer, Àr det viktigt att strategin Àr tydlig kommunicerad, sÀger Linda Widar, docent vid Högskolan i GÀvle, som studerat distansarbete under pandemin.
ââFrĂ„n arbetsgivarens sida Ă€r det viktigt att vara tydlig och transparent i sin kommunikation om hur man resonerar och vad man planerar att göra, men ocksĂ„ lyssna till medarbetarnas behov och ge dem inflytande i strategin för hemarbete. Annars riskerar det att skapa oro och motstĂ„nd, sĂ€ger Linda Widar.
Under tiden med distansarbete finns det flera fallgropar att undvika. Till exempel att digitala möten staplas pÄ varandra och att effektiviteten minskar kreativitet och samarbete.
ââDigitala möten har en tendens att bli vĂ€ldigt effektiva. Det behövs utrymme i schemat för att kunna ha spontana samtal och tid för reflektion, sĂ€ger Maral Babapour Chafi, forskare vid institutionen för stressmedicin i VĂ€stra Götalandsregionen, som forskar om samspelet mellan mĂ€nniska och teknik.
Mycket distraktion
Det Àr ocksÄ viktigt att medarbetare inte kÀnner sig tvingade att ha en konstant "digital nÀrvaro".
ââDet kan bli mĂ„nga notiser och mycket distraktion. Att arbeta pĂ„ distans kan skapa förvĂ€ntningar att man hela tiden ska vara tillgĂ€nglig. Men har man ett arbete som krĂ€ver koncentration Ă€r det bra att komma överens om tider dĂ„ det gĂ„r att stĂ€nga av notifikationer, sĂ€ger Babapour Chafi.
En annan aspekt som Maral Babapour Chafi mĂ€rkt i sina studier Ă€r att den sociala biten Ă€r vĂ€ldigt viktig â och en av de största utmaningarna.
ââDet handlar bĂ„de om professionell isolering som leder till ett minskat kunskapsutbyte och om det sociala utbytet med kollegor.
Hon tipsar om att skapa utrymme för sociala aktiviteter och reflektion.
Göra sjÀlv
Det finns ocksÄ en rad saker som individen kan göra för att arbeta pÄ distans pÄ ett hÀlsosammare sÀtt. Det mesta har sagts förut: Ta pauser, sitt om möjligt vid ett ordentligt bord med en bra stol och att dra en tydlig linje mellan arbete och fritid.
ââEn god idĂ©, om man har möjligheten, Ă€r att avsĂ€tta en plats i hemmet för arbete. Det kan vara psykologiskt viktigt att kunna lĂ€mna arbetsplatsen för att skilja pĂ„ fritid och arbetstid. En annan sak som Ă€r viktigt Ă€r att upprĂ€tthĂ„lla regelbunden kommunikation med kollegor och chef för att fortsĂ€tta kĂ€nna sig som en del av arbetsplatsen, sĂ€ger Linda Widar.