Viktigt med fjärrundervisning

Piteå2015-04-09 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen fattade riksdagen beslut om en ny lagstiftning och ett antal nya utredningar som rör fjärrundervisning. Fjärrundervisning har under de senaste åren utvecklats i takt med modern teknik och blivit ett sätt för skolor på mindre orter och i glesbygd att kunna erbjuda undervisning i ämnen där elevunderlaget sviktar och där man inte har möjlighet att anställa en behörig lärare.

Det är viktigt att alla elever i Sverige har tillgång till en jämlik skola av hög kvalitet, oavsett var i landet man bor. På mindre orter möter dock skolorna andra utmaningar än skolor i större städer. Fjärrundervisning, som innebär att läraren undervisar elever via videolänk i realtid, gör det möjligt för små skolor att fortsätta erbjuda undervisning i alla ämnen i stället för att stänga ner och tvinga elever att flytta eller resa långt för att få sin undervisning.

Ett exempel är Pajala kommun, där man använder fjärrundervisning i framför allt moderna språk och modersmålsundervisning. Där kan en skola ha så lite som ett 30-tal elever, från första till nionde klass. Fjärrundervisning är därför viktigt för att fler små skolor ska kunna vara öppna.

I frågan om vilka ämnen som bör tillåtas för fjärrundervisning går åsikterna isär. Regeringspartierna säger nej till att helt tillåta fjärrundervisning i fler ämnen än moderna språk och modersmålsundervisning. Undervisning i fler ämnen ska endast vara tillåtet i form av en begränsad försöksverksamhet.

Nya moderaterna och Alliansen tror inte att det är rätt väg att gå. Redan i dag bedrivs viktig fjärrundervisning i fler ämnen på olika håll. Ett exempel är Lapplands gymnasium där man tidigt var ute med att använda den nya tekniken och sedan började erbjuda fjärrundervisning i olika ämnen och former. Det handlar bland annat om teoridelarna i vård- och omsorgsprogrammet, programmering och matematik, för att nämna några.

Nya moderaterna vill se en modern och framtidsinriktad skola och inte stjälpa bra och nödvändig verksamhet som redan finns på plats. Självklart ska fjärrundervisning genomsyras av samma granskning och kvalitetskrav som tillämpas på den traditionella undervisningen. Men det kan göras utan att vi äventyrar en viktig undervisningsform som möjliggör att fler elever kan stanna och gå i skolan på sin ort utan att tvingas flytta därifrån.

Läs mer om