Replik till debattinlägget den 13 november i Piteå-Tidningen ”Varför ändra på ett vinnande recept”.
Det är med glädje vi konstaterar att Folkpartiet äntligen erkänner att Socialdemokraterna har arbetat fram en skola med hög kvalité i Piteå. Det är detta vi värnar om med pågående skolstrukturarbete. I övrigt innehåller Åke Forslunds debattartikel flera felaktigheter.
Debattinlägget ”Sveriges bästa skolkommun” införd den 11 november från Helena Stenberg och mig, Anna Bogren Dalberg, var av politisk karaktär. Allt annat vore förkastligt eftersom den är undertecknad med namn, uppdrag och partibeteckning. Det ska således inte råda minsta tvivel om att det är ett politiskt inlägg.
Att ge vårt inlägg epitetet propaganda tillskriver det viss tyngd, vilket var önskvärt, så det tackar vi för. Det är även viktigt att förtydliga att debattinlägget inte på något sätt diskuterar din erfarenhet som lärare vid Luleå tekniska universitet. Vårt debattinlägg berör inte ditt yrkesverksamma liv överhuvudtaget.
Däremot måste du väl, med alla år inom skolans värld, vara medveten om lärarlagets betydelse? Om inte annat borde det med all tydlighet ha framgått under dina år inom barn- och utbildningsnämnden? Det är inget nytt fenomen att man behöver kollegor att diskutera både ämnes- och bedömningsunderlag med.
Du borde också vara insatt i att det finns enheter inom vår kommun som inte har den möjligheten eftersom elevunderlaget är för tunt, och att det således inte finns förutsättningar för lärarlag i den omfattning som är önskvärt.
Att förringa betydelsen av ett policydokument som antas av kommunfullmäktige och som ger riktlinjer för hur förskole- och skolverksamheten i Piteå kommun ska bedrivas är direkt oansvarigt. Vi ska ta ansvar för utbildningen för våra barn och unga då det är vårt uppdrag som huvudman.
Efter att en policy antagits kan det fattas beslut som har en långsiktig bärighet och som säkerställer att vi kan bedriva en verksamhet som enbart har den bästa möjliga utbildningen i fokus. Den bästa möjliga utbildningen för alla kommunens elever.
Den utbildningen ska ske genom att vi har behöriga pedagoger. Det är staten som bestämmer om vilka kompetenser som ger behörigheten, men det är kommunens uppgift att se till att dessa pedagoger finns inom vår verksamhet.
Med tanke på den innevarande och alltmer minskande basen av pedagoger som kommer att finnas tillgänglig är det vår skyldighet att tillhandahålla tjänster som behåller och attraherar personal till våra utbildningsenheter. Det sker inte genom att erbjuda tjänster som är uppdelade på flera små enheter, utan möjlighet till lärarlag och samarbete.
Elevunderlaget har således betydelse. Större enheter medför att vi kan samla kompetenser på samma ställe, ge förutsättningar för lärarlag, starkare insatser för de elever som är i behov av särskilt stöd, samlad elevhälsa, samordnad administration, anpassade lokaler och utemiljö.
Skolskjutsen är och kommer att vara en utmaning. Vi har en stor kommun till ytan, och det medför att det blir elever som kommer att behöva åka skolskjuts. Vi har en hel del av våra elever som gör det redan i dag.
För att fortsätta att tillhöra toppskikten i Sveriges skolkommuner och helst behålla årets topplacering, så måste vi våga satsa på våra barn och unga. Att anta policys som strävar efter just detta är en del av arbetet.
Att skapa vettiga förutsättningar för våra duktiga pedagoger och de framtida pedagogerna är en förutsättning. Att ha anpassade lokaler och utemiljöer i gott skick för eleverna är ett måste. Att våga fatta beslut, även om de kan vara svåra, är vårt ansvar. Men att ingenting göra, är både fegt och ansvarslöst.