Vem kastar sten i glashus?

Piteå2013-11-18 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Bjarne Halds debattartikel den 13 november i Piteå-Tidningen.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har i vissa avseenden olika uppfattningar i skolfrågan. Här är några exempel där vi tycker olika. Socialdemokraterna vill ha kvar den kommunala skolan och Vänsterpartiet vill förstatliga. Vänsterpartiet säger nej till friskolor med vinstintressen och Socialdemokraterna vill fortsättningsvis behålla systemet men med restriktioner. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är överens om att alla elever oavsett förutsättningar ska ha rätt till kunskaper. Skolan ska vara kompensatorisk, det vill säga, alla elever ska ges lika förutsättningar.

Vi vill att förskolan och skolan ska ha tillräckliga resurser för att möta barns olika behov. Skolans förmåga att kompensera för olika bakgrund och behov handlar inte bara om hur mycket resurser skolan har tillgång till, utan även om hur dessa resurser används. Vi har i flera år satsat på tidiga insatser, redan i förskolan och under de första åren i grundskolan. De elever som behöver mest stöd ska få det från första början.

På alla skolor behövs kompetenta lärare som kan möta varje elevs behov i sin undervisning och som kan delta aktivt i den pedagogiska utvecklingen. En grundläggande förutsättning är därför att endast behöriga lärare ska kunna få en tillsvidareanställning och att obehöriga lärare kan få möjlighet till kompetensutveckling och vidareutbildning. En avgörande faktor för elevers förmåga till inlärning handlar om att mötas av positiva förväntningar och uppmuntran.

Staten styr skolan med olika styrdokument som lagar, förordningar och särskilda beslut. Under de sju år med högerregering har det kommit olika beslut som vi har att verkställa. Alla dessa beslut kostar pengar. De generella statsbidragen har varit frysta under de senaste två åren. De småpengar som tillförts för särskilda satsningar har långt ifrån täckt kostnaderna. Så är fallet bland annat med pengar till lärarlyft och tidsenliga lärverktyg. Dessutom har de riktade bidragen för förskola och fritidshem för vår kommun varit avsevärt lägre än för rika kommuner som Lidingö och Botkyrka. Om vi i fjol fått lika höga statsbidrag som de skulle vi haft drygt två miljoner mer i intäkter.

Vad skribenten menar med flumskola skulle vara intressant att veta. Forskning visar att katederundervisning á la Björklund inte alls ger bästa förutsättningarna för ett livslångt lärande. Barn stimuleras av en kreativ miljö. Att tänka själv och söka kunskap med hjälp av duktiga pedagoger ger ett bättre resultat. Kunskapsinhämtning är inte lika med korvstoppning. Skribenten säger också att Socialdemokraterna ”nedvärderat läraryrket”. Vad betyder det?

Sverige har nu har haft en borgerlig regering som styrt skolan i sju år. Skolresultaten har försämrats och då skyller högerregeringen på Socialdemokraterna. Vi har en regering som satsat många miljarder på skattesänkningar trots alla behov som finns i skola och vård. Som satsar på rut-avdrag för läxhjälp vilket ökar klyftorna mellan barnen och som direkt motverkar skolans möjlighet att vara kompensatorisk. Vi anser att pengarna i stället ska satsas på kommunerna så att det är möjligt att bedriva en i alla stycken bra skola. Vi hoppas alla förstår att det kan vara väldigt svårt att bedriva en bra skolpolitik under en borgerlig regering. Men vi anser att vi ändå, trots minskade intäkter, lyckats riktigt bra. Förövrigt så ligger flertalet norrbottniska kommuner högt i ranking i SKL:s mätningar. Den som önskar veta mer om våra tankar och visioner om skolan är välkommen att höra av sig.

Läs mer om