Efter den hårda vintern 2012/2013 är vägarna i Norrbotten i ett mycket dåligt skick. Potthål, spår av tjälskador, försämrad bärighet och förstörd beläggning tillhör vardagen för alla oss som använder vägarna. Det verkar se likadant ut i hela landet. Motormännen har under sommaren granskat det svenska vägnätet och finner att flertalet av riksvägarna visar stora brister. Frågan är i vilket skick vägarna kommer att vara i till våren efter ännu en vinter?
Jobben i skogs- och basindustrin hotas när vägunderhållet släpar efter. Forskning från institutet Skogsforsk visar att skogsindustrin förlorar närmare en miljard kronor per år på grund av vägarnas bristande bärighet.
Vägskadorna kostar fordonsägarna stora summor när bilar och lastbilar skadas. För bilister försvåras arbetspendlingen. Lastbilar får sänka hastigheten och ta omvägar när vägarna är skadade. Potthål och spår innebär även ett hot mot trafiksäkerheten.
Tyvärr har den moderatledda regeringen inte insett situationens allvar. Trots den hårda vintern och vägarnas dåliga skick väljer regeringen att dra ner på anslagen till bärighet och tjälsäkring samt stödet till enskilda vägar. Förlorare är skogs- och basindustrin och alla som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet. Även lantbruket drabbas när det blir svårare för mjölkbilen att komma fram till gården. Kanske regeringen tycker att vägarna i Norrbotten är tillräckligt bra?
För att kompensera för regeringens neddragning vill vi socialdemokrater anslå totalt 196 miljoner till bärighetsåtgärder, tjälsäkring och stöd till enskilda vägar. I stället för att prioritera vägarna och andra åtgärder för fler jobb väljer moderaterna att låna till skattesänkningar. Man skuldsätter hela svenska folket för att kunna ge mer till dem som redan har mest. Moderaterna prioriterar helt fel i ett läge då Sverige har högre arbetslöshet än de flesta jämförbara länder i Europa. Efter de vidlyftiga skattesänkningarna återstår bara smulor till vägar, järnvägar, skolresultaten och arbetslösheten.
Vi socialdemokrater ser investeringar i vägar och järnvägar som en viktig del i vårt mål om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Fler kan snabbt få ett arbete när asfalt och räls ska läggas. Med en mer robust infrastruktur gynnas skogs- och basindustrins godstransporter, lantbrukarna och arbetspendlarna i Norrbotten. Det gynnar jobb och välfärd i Norrbotten och i hela Sverige.