Lastbilschaufför är Sveriges farligaste yrke. Förra året dog tolv chaufförer på jobbet. Inget annat yrke kom i närheten av den siffran. Arbetsmiljöarbetet har systematiskt nedmonterats av förra regeringen sedan 2006, bland annat med minskade anslag till arbetsmiljöverket. Nu ser vi resultatet. Under 2014 dog 53 personer på jobbet i Sverige. Allra värst utsatta var lastbilschaufförerna under förra året. Frågan är, hur många ska dö under 2015?
Ser man hur det ser ut i Norrbotten på en av Sveriges farligaste vägar E10 får man fram följande statistik:
nAntal trafikolyckor: 29 stycken.
nAntal lindriga trafikolyckor: 23 stycken.
nAntal svåra trafikolyckor: 4 stycken.
nAntal dödsolyckor: 2 stycken.
Ser man till antalet trafikolyckor, som då klassas som arbetsplatsolyckor, med lastbilar inblandade är resultatet fyra stycken trafikolyckor varav en med dödlig utgång längs E10. I trafiken finns en nollvision om att ingen ska behöva dö eller skadas svårt i trafiken. När Alliansen styrde landet röstade de tillsammans med Sverigedemokraterna mot en motion om en nollvision i antalets döda i arbetet. Varför röstade de ner den motionen? Har en arbetares liv har inget värde för dem?
Nu ser vi resultatet i nedmonteringen av arbetsmiljöarbetet. Sedan 2010 har närmare 240 personer dött på sitt arbete. 2014 dog 53 personer, varav 12 lastbilschaufförer. I trafiken minskar antalet döda tack vare ett aktivt arbete med att få ner antalet döda, ett arbete som inte finns i arbetslivet. Transportarbetareförbundet kräver att riksdagen godkänner nästa motion om en nollvision i antalet döda i arbetet samt att farliga vägar såsom E10 i Norrbotten byggs om för att ingen ska behöva dö. Som det är nu åker föräldrar och barn till sitt arbete eller i sitt arbete på en av landets farligaste vägar och risken att de aldrig återvänder hem till de som väntar med maten på bordet är stor. Där lär de i så fall få vänta.