Svenska åkerinäringen är utsatt för illegal konkurrens

Piteå2014-08-20 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I ett tidigare svar till Robert Savela ordförande för Transportarbetareförbundet i Norrbotten, lovade vi att vi skulle återkomma med vår egen syn på transportnäringens problem. Här är vår analys: Den svenska åkerinäringen är utsatt för en osund och i många fall illegal konkurrens av åkerier som hänsynslöst utnyttjar chaufförer från låglöneländer. Dessa får betala dieseln själva under resan, laga mat på gasolkök och övernatta i hytten på sin lastbil. De har också löner som ligger långt under svenska avtal. Kriminalitet och stölder blir en nödvändighet för att chaufförerna överhuvudtaget ska klara av sin uppgift.

I en debattartikel (Svenska Dagbladet den 21 mars 2013) säger företrädare för åkeribranschen att: "Vi blir en bas för kriminalitet". Det handlar om olagliga tunga transporter som bryter mot de så kallade " cabotagereglerna ". Lastbilar från utomnordiska länder, där förarna regelmässigt bryter mot kör- och vilotiderna. Några av dem har kanske inte ens ett giltigt körkort. I stället har deras arbetsgivare köpt tre till fyra falska körkort åt dem med olika identiteter så att de inte behöver stanna för dygnsvila när tiden löpt ut utan bara byter körkort och åker vidare. (SVT nyheter den 16 maj). En del av dem använder droger, till exempel amfetamin för att kunna köra längre utan vila.

Sverige har dessutom större och tyngre lastbilar än övriga Europa. Svenska lastbilar har en maxvikt på 60 ton, övriga Europa 40-44 ton. Svenska lastbilar tar alltså 50 procent mer gods än konkurrenterna och ändå går det inte ihop. Även ur miljösynpunkt är detta helt förkastligt. På det här sättet dumpas priserna i Sverige, och slår undan fötterna på de seriösa företagen.

Sverigedemokraternas förslag: Krav på fraktsedlar i hytten, där datum tydligt framgår. Det ska inte längre räcka med att faxa eller mejla fraktsedlarna mellan avsändare och mottagare. Ökat anslag till polisens tunga grupp. Varje dag färdas hundratals ekipage på svenska vägar som inte skulle klara en kontrollbesiktning vid Svensk bilprovning. Polisen behöver resurser. Registrering av lastbilar vid gränsövergång. I dag räknar man med att det finns cirka 2 000 ekipage som aldrig lämnar landet.

Krav på svenska löner ska självklart gälla alla chaufförer som arbetar i Sverige. Hårdare "klampningsregler", det vill säga bötfällda bilar lämnar inte platsen innan böterna är betalda. Utöver detta har Sverigedemokraterna motionerat flitigt i riksdagen under den gångna mandatperioden.

Bland annat i motionen 2013/14:T390 "Krafttag mot rovdrift inom åkerinäringen" angriper Tony Wiklander (SD) och Anna Hagwall (SD) just de ovan beskrivna problemen och passar även på att föreslå fler säkra uppställningsplatser för att motverka dieselstölder och förenkla för laglydiga chaufförer.

Robert Savela, LO och i slutänden Socialdemokraterna och Stefan Löfven kan inte argumentera emot ovanstående utan att samtidigt erkänna sitt svek mot de svenska åkerierna. Att påstå att man är för "schyssta villkor på Sveriges vägar" utan att ha en plan för att angripa huvudproblemet är och förblir inget annat än billigt valfläsk där bäst före-datumet sedan länge gått ut. En av fem medlemmar i Transport och LO tänker redan rösta på Sverigedemokraterna. Gör det ni också om ni vill ha "schyssta villkor". Den 14 september får ni säga ifrån.

Läs mer om