Strandskyddsreglerna hindrar landsbygdens utveckling

Ombudet och Arjeplogs kommunalråd Britta Flinkfeldt Jansson är en av personerna bakom skärpningen i Framtidskontraktet om regionalpolitiken. (Arkivbild)

Ombudet och Arjeplogs kommunalråd Britta Flinkfeldt Jansson är en av personerna bakom skärpningen i Framtidskontraktet om regionalpolitiken. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

Piteå2014-03-11 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Strandskyddet omfattar så gott som varje bäck, dike och sjö i hela landet. Det innebär stora problem för många av Sveriges landsbygdskommuner, som behöver skapa boendemiljöer i vackra naturområden för att locka till sig nya invånare. Trots att tillgången till sjöar och vattendrag är god stoppas kommunerna från att planera för nybyggen i strandnära lägen. Ta till exempel situationen vid sjön Labbas och byn Sundnäs. Där vill en markägare bygga ett nytt fritidshus på en gammal grund 500 meter från sitt nuvarande hus.

För en liten kommun som Arjeplog är ett nybyggt hus ett välkommet tillskott. Men mark- och miljödomstolen anser att de 500 meterna tar för mycket mark i anspråk. Detta trots att sjön är två mil lång och Sundnäs är den enda byn runt sjön. Det må vara riktigt enligt lagtext och förarbeten men visar på den stelbenthet och begränsning som dagens regler innebär.

Problemet med strandskyddsreglerna har varit känt länge. 2009 beslutade riksdagen om lättnader i regelverket för att underlätta byggande i strandnära lägen på landsbygden. Så blev det dock inte. Därför gav regeringen i fjol Boverket och Naturvårdsverket i uppdrag att ge nya förslag till regeländringar för att främja landsbygdens utveckling. Men när en översyn nu har gjorts kan vi konstatera att myndigheterna inte har följt sitt uppdrag.

De lättnader som verken föreslår för mindre sjöar och vattendrag har en oacceptabel utformning. För att ett område ska kunna undantas från strandskyddet måste det först ha gjorts en utredning om områdets värde för strandskyddet. Därefter ska länsstyrelsen i fråga göra en särskild prövning om strandskyddet kan upphävas eller inte. Detta är allvarligt med tanke på att många länsstyrelser redan i dag gör långt striktare bedömningar i strandskyddsfrågor än vad regelverket kräver.

Ska det bli en utveckling på landsbygden måste det genomföras lagändringar som gör regelverket tydligt och nyanserat. Reglerna behöver ändras på minst tre punkter.

nUndantag för vattendrag och sjöar med lågt skyddsvärde måste regleras i lag. Det är inte rimligt att strandskyddet omfattar samtliga vattendrag och sjöar.

nKravet att nya hus i glest befolkade kommuner ska byggas intill redan befintliga byggnader måste tas bort. På många håll i landet finns det inga hus att bygga intill.

nKommunerna måste få större inflytande över dispenser. De har bäst kännedom om vilka strandnära lägen som behöver skyddas och vilka lägen som är viktiga att bygga i för att främja landsbygdens utveckling.

Det är viktigt att Sverige har ett strandskydd som säkrar allmänhetens tillgång till strandområden och som värnar biologisk mångfald. Med ett fungerande regelverk kan detta harmonisera med landsbygdens utveckling. Regeringen får inte nöja sig med det förslag som Boverket och Naturvårdsverket har lagt fram, utan måste driva igenom regeländringar som ger hela Sverige möjlighet att leva samtidigt som viktiga naturtillgångar tas tillvara.

Läs mer om