Större mångfald ökar valfriheten

"Vi undersöker kontinuerligt hur konsumenten ser på oss bönder. Just nu vet vi att vi behöver utveckla vårt miljöarbete, bli än tydligare i vårt erbjudande om mat, och bli mer kända som leverantörer av förnybar energi", skriver Helena Jonsson, förbundsordförande LRF. (Arkivbild)

"Vi undersöker kontinuerligt hur konsumenten ser på oss bönder. Just nu vet vi att vi behöver utveckla vårt miljöarbete, bli än tydligare i vårt erbjudande om mat, och bli mer kända som leverantörer av förnybar energi", skriver Helena Jonsson, förbundsordförande LRF. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2011-06-13 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag tror att vi bönder och en stor del av Sveriges konsumenter bär på en gemensam längtan att komma närmare varandra. Se bara på de stora betessläppen av kor, som äger rum i dagarna och som samlar flera hundratusen intresserade. En längtan som bottnar i en känsla av att allt borde hänga bättre ihop. Världen borde bli mer lokal. Vi står inför stora utmaningar. Jordens befolkning växer, klimatet förändras och oljan tar sakta men säkert slut. En del av osäkerheten som detta för med sig skulle vi, bönder och konsumenter, tillsammans kunna skingra. Att vi har gemensamma intressen är uppenbart. Låt mig ge några exempel:

Som konsument vill du veta var maten kommer ifrån. Som bonde vill jag veta vart det jag odlar och föder upp tar vägen. Du som konsument vill ha färsk mat med få eller inga tillsatser - helt enkelt hälsosammare mat som dessutom leder till sundare närhet mellan produktion och konsumtion. Det vill jag som bonde skapa. Att tydligt kunna se på varor var de är tillverkade ger dig chans att välja och mig som bonde möjlighet att synas.

I dag finns bara ursprungsmärkning på rent kött och grönsaker. I övrigt väljer förädlingsindustrin och handeln att ursprungsmärka när de har lust, trots att nio av tio konsumenter vill ha just det på maten de köper. Industrins svala inställning till att ange ursprung och handelns egna varumärken minskar såväl konsumentens som bondens inflytande över maten. I dag är nästan hälften av den mat vi äter importerad. Var all den maten är undrar man ibland. Många livsmedel ser nämligen svenska ut, fastän de i själva verket är gjorda på importerad råvara.

Vi har gjort en undersökning som visar att åtta av tio konsumenter har en positiv inställning till bönder och hälften av konsumenterna i större utsträckning skulle vilja handla direkt av oss. Det ser vi som ett tydligt uttryck för att konsumenter mår bra av att veta var maten kommer ifrån. Dessutom vet vi att bönder som har mer direktkontakt med konsumenter upplever större tillfredställelse i sitt arbete.

Valfrihet, både för dig som konsument när du ska köpa mat och för mig som bonde när jag ska sälja mina varor, är bra. Konkurrensverket konstaterade nyligen att det finns relativt få aktörer som har alltför stort inflytande av förädling och försäljning av mat. En ännu större mångfald på marknaden skulle dock öka valfriheten för både dig och mig.

Att morgondagens energi i större utsträckning måste vara förnybar är de flesta överens om. Bioenergi är redan i dag större än både kärnkraft och vattenkraft tillsammans. Men det behövs mer för en tryggad och långsiktigt hållbar energiförsörjning. Vi bönder sitter på en stor outnyttjad potential förnybar energi.

Vi undersöker kontinuerligt hur konsumenten ser på oss bönder. Just nu vet vi att vi behöver utveckla vårt miljöarbete, bli än tydligare i vårt erbjudande om mat, och bli mer kända som leverantörer av förnybar energi. Kritiken i dessa frågor tar vi på allra största allvar och har nu därför satsat 300 miljoner kronor för att utveckla vårt mat- och energierbjudande. Kort sagt handlar det om att bättre förse samhället med den mat och energi som behövs:

1. Vi vill i större utsträckning samarbeta med förädlingsföretag, restauranger och lokala livsmedelshandlare för att lyfta den svenska maten och maten från trakten. Vi kommer att fortsätta arbeta för ursprungsmärkning. Vi kommer även svara på den ökande efterfrågan från våra medlemmar som vill satsa på egna gårdsbutiker, bondeägda kooperativ, småskalig förädling och gårdsrestauranger.

2. Vi kommer att satsa stora resurser på mat som vi vet att många av er konsumenter efterfrågar. Premiumprodukter som ekologiskt och särskilda kvaliteter, som till exempel nyskördat från trädgårdsnäringen eller hängmörat kött.

3. Vi fortsätter den pågående dialogen med livsmedelsindustrier, stora som små, som vill utveckla svenska råvaror och förutsättningarna för dessa. Köttbranschen och handeln har nyligen lanserat en märkning av charkprodukter som ska visa om köttråvaran är svensk. Fler sådana initiativ kommer vi att bidra till.

4. Vi kommer att fortsätta driva på för ambitiösare mål för andelen förnybar energi. Statistik från Energimyndigheten visar att andelen förnybar energi var 45 procent 2009 och har sedan dess ökat. Regeringens mål att 50 procent av energin år 2020 ska vara förnybar är i ljuset av detta inte särskilt ambitiöst. Vi bönder höjer ribban till 70 procent.

Detta når vi genom att satsa resurser på att snabbt få fram mer förnybar energi från skog, jord, vind, småskalig vattenkraft samt energieffektivisering. Vi ska även effektivisera vår egen energianvändning och minska vårt fossilberoende. Helt enkelt leva som vi lär.

Vi tar vårt ansvar för utvecklingen av framtidens mat och energi. Jag kommer att öka dialogen med konsumenter och utmana ledare i livsmedels- och energibranschen. Min förhoppning är att fler aktörer i branschen, förädlingsindustrin och handeln vågar ta liknande initiativ som City Gross just gjort i sin kampanj för svenskt griskött. Det är ett aktuellt exempel på hur man kan konkurrera med ursprung, etik och kvalitet - till nytta för dig som konsument.

Detta blir mitt personliga bidrag till vårt gemensamma mål - att leva av ren mat och ren energi i framtiden. På den resan vill jag och Sveriges bönder ha med såväl handel, beslutsfattare som livsmedels- och förädlingsindustri. Frågan är nu; vilka är med oss?

Läs mer om