Stoppa snusoffensiven

Piteå2005-12-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I dagarna presenterades nya fakta om snusets farlighet. Snus är cancerframkallande och ökar risken för död i hjärt-kärlsjukdom. Snusbolagen bedriver en intensiv marknadsföring på krogen i form av gratisprover, skyltar, och automater i syfte att få restauranggästerna att börja snusa. Denna cyniska marknadsföringsoffensiv borde mötas med ett stopp för snusreklam i restaurangmiljöer.<br /><br />Rökstoppet på krogen leder till att allt fler slutar röka. Det märks inte minst på försäljningen av nikotinläkemedel på landets apotek, som har ökat med över tio procent i år. Men i rökstoppets kölvatten kämpar tobaksindustrin för att hålla kvar så många människor som möjligt i nikotinberoende.<br /><br /><br /><br />Det kan låta som en självklarhet, men det tål att upprepas: Snusande skapar ett starkt kemiskt beroende av ett gift - nikotin - som gör det mycket svårt för snusaren att sluta köpa snusbolagens produkter, även när snusaren själv vill sluta på grund hälsoriskerna.<br /><br />Starkt beroendeframkallande gifter är en drömprodukt för företag som bara har pengar för ögonen. Men eftersom produkten är bevisat hälsofarlig är det rimligt att ställa höga krav på socialt ansvarstagande från snusbolagens sida. Bland annat borde de helt avstå från marknadsföring i syfte att värva nya konsumenter. <br /><br />Verkligheten är tyvärr den motsatta. I anslutning till rökstoppet på krogen marknadsförs nu snuset på bred front i restaurang- och krogmiljöer. Restaurangerna i storstadsregionerna får mängder av erbjudanden om reklamskyltar, gratisprover och särskilda automater för snusförsäljning.<br /><br /><br /><br />Rapporterna i media om snusindustrins marknadsföringsknep för att värva konsumenter duggar tätt. Under det senaste året har vi kunnat läsa rubriker som "Smak och färg sätter fart på snusmarknaden", "Nytt lyxsnus ska locka rökare" och "Snusets gyllene klassresa". <br /><br />Swedish Match egna pressmeddelanden är en flod av lanseringskampanjer för nya "trendiga" snussorter. Man lyfter gärna fram att kvinnor, högutbildade och storstadsbor snusar allt mer, i syfte att tvätta bort bilden av den mindre trendiga snusgubben från förr.<br /><br />Marknadsdirektören Ewa Hagert på snusbolaget Fiedler & Lundgren visade i en intervju i november prov på tobaksindustrins utstuderade taktik för att locka kvinnor till nikotinberoende: "En rosa, lite mindre plåtburk associerar många med smink. Snuset ligger också i vita miniportionspåsar och är smaksatt med anis eller mint. Det tilltalade en kvinnlig publik." <br /><br /><br /><br />Swedish Match informationschef Mikael Arnebert utmålar i debattartiklar snusning som en rökavvänjningsmetod. För att ge vetenskaplig legitimitet åt sin verksamhet har man skapat en webbplats, gothiatek.com, som bland annat påstås sammanfatta forskningen om snus. På området cancer och snus förtigs dock slutsatserna från Folkhälsoinstitutet och världshälsoorganisationen WHO:s internationella cancerforskningsråd: Snus är cancerframkallande. <br /><br />Swedish Match borde stänga sin förment vetenskapliga webbplats och överlåta ansvaret att informera om snusandets hälsoeffekter till trovärdigare aktörer. Varför inte hänvisa kunderna vården, Apoteket eller webbplatsen tobaksfakta.org, som bland andra Folkhälsoinstitutet står bakom?<br /><br /><br /><br />Det behövs en motoffensiv mot Swedish Match skrämmande cynism i jakten på nya nikotinberoende kunder. Vi intensifierar därför nu informationsarbetet om hur människor kan bli helt nikotinfria. Apoteket tar gärna striden för folkhälsan och mot Swedish Match.<br /><br />Det är också dags att ifrågasätta det rimliga i att krogbesökare ska översköljas med snusreklam. Sådan reklam är förbjuden i tv, radio och tryckt press - varför ska den då förekomma på krogen? Folkhälsominister Morgan Johansson och riksdagens partier bör genast ta initiativ till ett stopp för snusreklam i restaurangmiljöer.<br /><br />
Läs mer om