De av Transportarbetareförbundet iscensatta konfliktåtgärderna för miljöarbetaravtalet har nu pågått sedan den 11 maj. Konfliktens konsekvenser är onödiga eftersom det redan finns en lösning på den arbetsmiljöförbättring facket efterfrågar. Transport hävdar att syftet med konfliktåtgärderna är kravet på att få en bättre arbetsmiljö, men de har samtidigt tackat nej till en lösning på frågan. I det medlingsbud som arbetsgivarna sagt ja till ingick att under opartisk ledning tillsammans med facket ta fram belastningssystem förenliga med god arbetsmiljö. Detta sade Transport nej till.
Samtidigt som renhållningsarbetarna efterfrågar en sundare arbetsmiljö framför Transportarbetareförbundet som huvudkrav att man vill ha ackordslöner på avtalsområdet. Det vill säga ett lönesystem som i dag endast tillämpas på en procent av miljöföretagen för ett 100-tal renhållningsarbetare i Stockholms stad. Det är onekligen svårt att se kopplingen mellan sundare arbetsmiljö och ackord. Vi menar att det snarare leder till förslitningsskador och farlig trafikmiljö - tunga lastbilar om 3,5 ton ska inte framföras i skol- och dagismiljö under tidspress.
Ackordslönen - "spring och hämta så mycket sopor som möjligt på så kort tid som möjligt" - motverkar den förbättrade arbetsmiljö renhållningsarbetarna efterfrågar. Men ackordssystemet ger också orättvisa löner. Tillämpning av ackordslön i Stockholm kan ge mellan 27 000 och 40 000 kronor i månaden för 4-6 timmars arbete om dagen. Skulle ackordssystemet införas ute i landet där det är längre mellan sopkärlen blir ersättningen däremot betydligt lägre. På de allra flesta ställen skulle de anställda få lägre lön än vad de har i dag. Transports konflikt innebär alltså att landsbygdens renhållningsarbetare ställer upp på en konflikt där fackets främsta krav ger höga löner för kollegorna i Stockholm, men sänkt lön för dem själva.
Det är vår bestämda åsikt att månadslönesystemet fortsatt ska vara normen på avtalsområdet. Det ska poängteras att arbetsgivarna i sitt ja till medlarnas bud redan accepterat en löneökning med 775 kronor mer i månaden. Samma ökning som
40 000 chaufförer och terminalarbetare fått i sitt avtal tidigare i år. En löneökning i paritet med övriga arbetsmarknaden.
Tyvärr är det tredje part som berörs av den pågående konflikten och vi kan bara beklaga de som hittills blivit drabbade. Det finns också en överhängande risk för produktionsstörningar i svensk industri om det uppstår akuta behov av sanering, hämtning av slam och annat industriavfall.
Det finns även exempel på berörda miljöföretag där fackets blockad börjar få allvarliga konsekvenser. Företaget tappar kunder till konkurrenter vars anställda lyder under annat avtal. Det drabbade företagets anställda ser konsekvenserna och är själva oroade över händelseutvecklingen. Faktum är att de inte känner att det här inte är deras konflikt. Detta sätter fingret på det stora frågetecknet i denna konflikt; Vems talan för Transport?