Efter valet måste en ny regering snabbt ge klartecken för att bygga Norrbotniabanan. Det är nu i höst som det finns möjlighet att söka EU-pengar för planeringen. Miljöpartiet föreslår att hela sträckan Umeå-Skellefteå byggs som en första etapp fram till 2025.
Allianspartierna har under sin tid vid makten stoppat all planering och det krävs ett regeringsskifte för att Norrbotniabanan ska komma igång. Turerna kring planering och byggande av Norrbotniabanan har varit många och märkliga. Det var den socialdemokratiska regeringen som 2004 avsatte pengar för att påbörja Norrbotniabanan, efter förhandlingar med Miljöpartiet. Dessa pengar drog den nytillträdda alliansregeringen tillbaka år 2007 och senare stoppade man också planeringen genom att säga nej till att stödja en ansökan om EU-pengar.
Trafikverket har nu konstaterat att transportvolymerna kommer att öka med 20-36 procent på denna sträcka fram till 2020. Näringslivet har tydligt uttryckt ett starkt behov av järnvägen och redan nu närmar det sig en trafikinfarkt på sträckan mellan Boden och Vännäs. Detta kan bara avhjälpas med att Norrbotniabanan byggs. Trots det finns inte Norrbotniabanan med i den infrastrukturplan till 2025 som Alliansen presenterade i juni.
Direktiven från Alliansregeringen till Trafikverket är stenhårda. Trafikverket är förbjudna att titta på Norrbotniabanan som lösning. Istället tvingas myndigheten utreda en dubbelspårsutbyggnad en bit in i landet som kostar mer än 10 miljarder mer. Är detta rätt sätt att använda våra skattepengar?
Moderaterna säger ofta att Norrbotniabanan är ointressant som projekt på grund av dålig samhällsekonomisk lönsamhet. Det är en pinsam argumentation eftersom Norrbotniabanan har högre samhällsekonomisk lönsamhet än tre andra järnvägsprojekt som Moderaterna accepterar: Ostlänken, Västlänken och Citybanan. Varför säger de inte rakt ut att de vill använda pengarna någon annanstans än i norra Sverige?
Miljöpartiet avsätter i vårt förslag till satsningar på infrastruktur fram till 2025 tio miljarder för att hela sträckan Umeå-Skellefteå ska byggas som en första etapp. Det menar vi är rimligt med tanke på nyttan för regionen, näringslivet och för klimatet som Norrbotniabanan kommer att innebära. Att som Socialdemokraterna föreslår bara bygga en kort sträcka mellan Umeå och Dåva vore att försena den kapacitetsförstärkning som redan nu står klart att den behövs.
Sverige behöver en handlingskraftig regering som tror på miljövänliga transporter som stärker svensk konkurrenskraft och ser Norrbottens behov av kompetensförsörjning. Vi uppmanar väljarna att ge Norrbotniabanan grönt ljus med sin röst på söndag!