Ska vi folkomrösta om resecentrum?
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
reagera före fastställande.
Roslund som ingår i styrgruppen för Norrbotniabanan borde ha ett visst inflytande på projektet. Före valet i september ägnade sig Roslund åt att erbjuda Piteborna fler folkomröstningar i viktiga frågor, är inte järnvägen för snabbtåg en sådan fråga Peter?
Centrumförslaget som kommunfullmäktige fastställt för några år sedan har i olika inlägg beskrivits som helt olämpligt, till exempel transport av farliga ämnen genom de mest bebyggda områdena både i Piteå och Luleå, till detta kommer vibrationer och buller som påverkar alla boende mycket negativt. Sänkta hastigheter blir följden i tätorterna.
Bäst med resecentrum vid Storhedens arbetsplatser och handelscentrum. Många reser från Piteå till arbete och inköp i Luleå. Cirka 2 500 Pitebor bilpendlar till arbetet i Luleå och många har sin arbetsplats på Storheden. Dessutom åker arbetare kollektivt.
Storheden är mycket populärt också för inköp. Norrifrån kommer också folk för att handla. Vintertid är det nästan livsfarligt att ta sig till arbete eller inköp med bil de fem milen till Luleå.
Blir järnvägsstationen i Luleå centrum förloras restid och bilåkandet fortsätter, alltså ingen tid- och miljövinst. Busstrafiken är väl utbyggd i Luleå mellan Storheden, centrum, Sunderby sjukhus och Boden.
Bussturer kan lätt ordnas för Kallax flygplats. Dessutom finns befintlig järnväg och det är således lätt att resa mellan Storheden och Luleå samt Storheden-Boden.
Piteås resecentrum. Många vill ha detta mellan Piteå och Öjebyn. Järnvägen kommer in söderifrån över en tänkt bro från Storfors över älven där. Ny bangård i Öjebyn. Ett bra alternativ är Noliaområdet. Järnvägen dras genom Pitholm utanför bostadsområdena över norra stadsfjärden, hållplats vid Nolia och sedan i tunnel genom Grisberget för att få minsta möjliga stigning för järnvägen, ny bangård planerad på Pitholm.
Av/påfarter vid Norra ringen kan lätt ordnas till Nolia och Piteåborna som bor i byarna kan lätt ta sig till tåget med buss och bil. En ide finns också att förlägga hotell och turistplatser vid Nolia och Norra stadsfjärden. Nolia bra alternativ nära centrum, avlastar biltrafik i centrum och närhet för resande turister i framtiden.
Vad tycker kommunalråden i Piteå och Luleå? Kan folkomröstning i Luleå respektive Piteå anordnas i frågan? Vänligen återkom med synpunkter och svar i denna tidning.