SJ:s Norrlandstrafik - en frustrerande erfarenhet
Under årets första fem månader har SJ kört 600 nattåg till och från Norrland, och färre än hälften har kommit i tid.
Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Försöker man åka SJ:s Norrlandståg är det lätt känna sig hånad. En sån dumskalle som tänker åka tåg med oss!
Tåg 93 lördag den 15 maj skulle avgå 21.21 från Älvsbyn mot Stockholm. En koll på SJ:s/Banverkets webbplats några timmar i förväg tydde på att allt var normalt - nästan. Avgången från Riksgränsen beräknades bli en timme sen, men sånt var ju inte ovanligt. Och webbplatsen försäkrade att tåget skulle gå i tid från Älvsbyn.
Någon timme senare börjar oron tillta. Tåget har fortfarande inte gått från Riksgränsen, och nu visar informationen tre timmars försening fram till Boden. Ändå ska tåget fortfarande gå i rätt tid från Älvsbyn. Hur är det nu möjligt? Kanske har SJ plötsligt blivit så fantasifullt att man låter anslutningståget från Luleå köra vidare för att inte försena resenärerna söderut? Sånt har väl aldrig hänt förut, så varför just idag - men man vet ju aldrig. Om tåget skulle gå i tid började det bli hög tid att ge sig av till stationen. Men där finns ju ingen att fråga, bara en skärm med samma info som på webben, där nu resenärerna på Malmbanan, uppmanades "kontakta SJ för mer information".
Sagt och gjort.
Ringer det enda nummer som man numer kan kontakta SJ eller Banverket på, 0771-757575. Knappar in alternativet "trafikinformation". Automatrösten låter mig veta att jag är nr 5 i kön. Skönt, då hinner jag få ett besked i god tid.
Men väntan vidtar. Och mera väntan. Efter 15 minuter har jag avancerat till plats ett i kön. Funderar över vilken komplicerad information resenärerna före mig frågar efter. Blir nummer ett. Ny väntan. Tur att jag inte ringer från mobilen. Efter ytterligare 15 minuter kommer jag fram.
Varför det dröjt så länge? "Antagligen för att det är hårt tryck på försäljningen, vi tar ju de samtalen också", svarar tjejen i andra änden.
SJ:s kösystem är alltså en ren bluff. Jag var inte alls nummer 5 i kön, utan kanske 20, 25, 50 - vem vet?
Om tåg 93 vet hon dock inte mycket. Det skulle varit något ras nånstans, på norska sidan. Möjligen skulle det bli buss.
- Buss? Vilken väg då? Ända till Stockholm?
- Nja, kanske inte, vänta ska jag försöka kolla.
Så händer det som inte får hända. Efter ett antal minuters väntan bryts plötsligt samtalet och ersätts av en irriterande spärrton. Det är inte första gången jag blivit bortkopplad.
Det är bara att börja om. "Kontakta SJ för mer information", står det envist på webben.
Nu påstås jag vara nummer 6 i kön. Denna gång tar det SJ 45 minuter (!) att informera de 5 som påstås vara före mig.
Under tiden tänker jag på hur Roslagståg flitigt skickar ut sms när mitt pendeltåg är försenat. För att inte tala om flygbolagen.
Kollar webben igen medan jag väntar.Från Älvsbyn ska det fortfarande gå ordinarie tid 21.21, det vill säga om 5 minuter. Men det har ännu inte gått från Riksgränsen. Letar på SJ:s sida om något ras men hittar ingenting.
Kommer fram till slut. Ny tjej. Hon vet heller inget men lyckas få reda på att tåget är "kraftigt försenat", minst fem timmar. Om det blir buss, eller vad som planeras, kan hon inte svara på.
Hon erbjuder sig att lösa in biljetten, och jag accepterar. Bokar ett flyg nästa dag i stället. En tusenlapp dyrare, men ett lätt val jämfört med att sitta på Älvsbyns station en lördagsnatt utan en susning om och när tåget ska gå.
Kan dock inte låta bli att följa tåg 93:s öde. Webbplatsens beräkningar framstår mer och mer som ett fascinerande skämt. Någon (antagligen dator) har så småningom insett att även Älvsbyn och stationerna söderut kommer att drabbas. Ett tag påstås att tåget ska gå från Älvsbyn 00.45 - och från stationen före - Boden - tio minuter senare! Båda dessa tider är dock fysiska omöjligheter eftersom klockan är 23 och tåget ännu inte avgått från Abisko.
Nästa dag visar det sig att tåget i verkligheten gick från Älvsbyn 03.30, sex timmar efter utsatt avgångstid. Hur många som väntat på stationen till dess utan närmare information har jag ingen aning om. Antagligen inte många, de flesta har ju redan gett upp att åka tåg till och från Norrland.
Det är fullständigt begripligt. Visst har vagnarna blivit renoverade, men vad hjälper det när man inte kan komma fram i tid.
Webbplatsen senatåg.se har statistiken. Under årets första fem månader har SJ kört 600 nattåg till och från Norrland. Färre än hälften har kommit i tid. Vart femte, 121 tåg, har varit mer än en timme sent. 56 tåg mer än två timmar. 14 mer än fyra. Rekordet är 12,8 timmar.
Naturligtvis finns det förhållanden som SJ inte kan råda över.
Men service och information kan man sköta, om man vill.
Och bryr sig om de sista kvarvarande resenärerna.