Sätt miljöpress på transportsektorn
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Energianvändningen inom transportsektorn har varierat under de senaste decennierna, med uppgångar under slutet av 70- och 80-talen och perioder av nedgångar däremellan. Dagens minskning av effektiviteten är dock den kraftigaste på mycket länge, visar den statistik som vi ställt samman. Mest anmärkningsvärt är att den sedan år 2000 har minskat efter flera år av ständigt ökad effektivisering under 1990-talet.
Lastbilstransporterna står för merparten av transportbranschens minskade effektivitet i sin användning av energi. Medan den hos många andra trafikslag ökar eller är oförändrad, uppvisar effektiviteten hos just lastbilstransporter en mycket negativ utveckling: en bättre energianvändning fram till en toppnivå under åren 1997-2000 och därefter en snabb och kraftig nedgång. Framför allt är det godstransporter på väg som står för den största försämringen.
I dag sker ingen forskning som tar ett helhetsgrepp på transportsektorns effektivitet i sin energianvändning. Den som vill få en samlad bild måste i dag sammanställa material och statistik från olika instanser. Om trafikmyndigheterna fortlöpande skulle få i uppdrag att mäta transportsektorns energieffektivitet skulle det vara lättare för politiker och myndigheter att fatta adekvata beslut och ställa större krav på branschen.
Det är fundamentalt för ett modernt samhälle att ta vara på sina resurser på ett bra sätt. Politiker och myndigheter ska se dagens negativa trend inom transportsektorn som en väckarklocka: det är hög tid att satsa på de bästa transportsätten ur energisynpunkt: järnvägen och sjöfarten. Att öka andelen transporter med mer effektiva metoder skulle rimma med de svenska klimatmålen.
Andelen kollektivtransporter måste öka och enskilda transporter måste förbättra sin energieffektivitet för att utvecklingen ska kunna vändas. Om ambitionen att avveckla oljeberoendet ska kunna ske samtidigt som vi behåller ett modernt samhälle måste vi använda energin bättre än i dag. Vi kan börja med att trafikmyndigheterna får i uppdrag att utveckla metoder som mäter och redovisar transporternas effektivitet.