Efter valet 2006, krävde centerpartiets Stefan Tornberg min avgång som ordförande i Norrbotniabanegruppen. Anledningen var en insändare jag skrev före valet som löd ”Rösta inte bort Norrbotniabanan”.
Då fanns ett beslut från den socialdemokratiska regeringen att starta bygget av Norrbotniabanan år 2010. De första tre miljarderna bokades också upp. I samma beslut fanns också bygget av Haparandabanan och att planeringen av Norrbotniabanan, NBB, skulle startas skyndsamt. Men Tornberg med fler allianspolitiker i norr menade ilsket att NBB inte alls var hotad på grund av regeringsskiftet. En alliansregering skulle minsann vara lika angelägen att förse hela landet och oss här i norr med infrastruktur.
Nu vet vi hur det gick. Det tog inte ens ett halvår för Alliansregeringen att radera ut beslutet att bygga NBB. Detta gjordes med två centerpartister, Maud Olofsson och Åsa Thorstensson som ansvariga ministrar. De redan uppstartade projekten, Haparandabanan och den första planeringsetappen av NBB slutfördes. Men därefter har vi inte skett skymten av NBB i regeringens olika beslut avseende infrastruktur. I den senast beslutade infrastrukturplanen som sträcker sig till 2025 finns inte ens NBB nämn med ett ord.
Nu säger Alliansens företrädare, inför kommande val, att nu har regeringen tillsatt en förhandlingsman som kan diskutera frågan. Men i själva uppdraget finns inte ett ord om NBB. Huvuduppdraget för denne förhandlingsman är höghastighetsbanorna i södra Sverige. I en luddig formulering står det också nämnt att de kan ”pröva förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige”. Vad betyder det? NBB finns inte nämnd alls. Dessutom skriver regeringen att satsningar i norr kommer att kräva betydande medfinansieringar av näringslivet. Något man inte kräver för satsningar i övriga Sverige.
Det är också så att vi i regionen har erbjudit oss att medfinansiera fortsatt planering tillsammans med EU utan att regeringen behöver bidra med en enda krona. Det enda regeringen behövde göra var att säga ja till en ansökan till EU. Regeringe har sagt nej, nej och nej. Tre gånger har vi prövat.
Så för mig är budskapet väldigt tydligt. Det blir ingen Norrbotniabana om nuvarande regering får bestämma. Den socialdemokratiska partiledningen har dock varit tydlig: Med en socialdemokratisk ledd regering startar bygget av Norrbotniabanan nästa mandatperiod. Rösta för Norrbotniabanan.