Socialdemokraterna borde betänka att för många finns det i realiteten inte någon valmöjlighet. Ska man kunna ta sig till jobbet, inte bara i tid utan överhuvudtaget, är kollektivtrafik inget alternativ. Det finns nämligen regioner i vårt land där bussen inte går en gång i kvarten eller där du kan sätta dig på pendeltåget för att vara på jobbet efter en halvtimme. Socialdemokraternas system kommer att drabba långpendlare i glesbygden hårt.
Att förslaget inte håller tycks ju till och med vänsterkartellen vara medvetna om. Varför skulle man annars välja att mörka förändringarna till efter valet? För det är just vad som görs. Det nya förslaget läggs i skrivbordslådan för att tas fram efter 17 september om socialdemokraterna, mot all förmoda, sitter kvar i regeringsställning. Redan i dag ser vänsterkartellen till att suga ut skamligt mycket pengar från vanliga människor som på grund av obefintlig kollektivtrafik är beroende av bilen för att ta sig till jobbet, köra barnen till sina fritidsaktiviteter, handla eller besöka läkaren.
Vi kristdemokrater tycker att dagens bensinskatt är orimlig. Den slår hårt mot vanligt folk som inte bor direkt vid en tunnelbana, speciellt barnfamiljer med redan knackig ekonomi. Medan vänsterkartellen nu fortsätter att försämra villkoren vill vi kristdemokrater förbättra villkoren. Därför kämpar vi för att momsen på drivmedel, bensin, diesel men också etanol och biogas ska halveras. Med dagens priser skulle det innebära en sänkning av bensin och dieselpriset med ungefär 1:30 kr per liter. För oss kristdemokrater är devisen "låt hela Sverige leva" mer än bara en slogan. Hur är det för vänsterkartellen egentligen?