Regionerna - inte hot utan möjlighet
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu är tiden mogen att vi skapar förutsättningar för hela Sverige. Vi har i decennier fått höra parollen "Hela Sverige skall leva!". Vad blev det av denna slogan? Inte mycket av vad många förväntat. Nu behöver vi verktyg i hela landet för att kunna förverkliga och realisera budskapet i den parollen.
Vad vi behöver är en modern inrikesmässig maktstruktur med ansvar och uppgifter som är demokratiskt förankrad i ett decentraliserat Sverige. Genom att ge de politiska förutsättningarna till så kallade regionkommuner med en bredd av politiska verktyg får Sverige bättre möjligheter att möta den globala världsordning som växer fram.
Det här är inget hot utan en möjlighet för Sverige att klara anpassningen i en globaliserad värld. Då finns det mer anledning att visa oro för svenska arbetstagare inför det som påvekar Sverige och andra medlemsländer i EU, efter de domar som EU-domstolar beslutat i (Byggnads/Laval-målet av skolbygge samt tyska delstaten Niedersachsens upphandling av fängelsebygge.)
Ansvarskommittén har på regeringens uppdrag bland annat utrett hur ansvar och uppgifter ska organiseras i den svenska samhällsstrukturen. Kommittén bedömer att nationell beslutskraft behöver decentraliseras till regional nivå. För detta behöver staten decentralisera och överföra makt, ansvar och uppgifter i enlighet med den modell som ligger till grund för den nu pågående processen med att regionalisera Sverige i sex-nio demokratiskt direktvalda regioner, så kallade regionkommuner. Dessa blir strategiskt viktiga för Sverige i framtiden.
Kommittén har identifierat cirka 20 politikområden, som är viktiga och som utgör den verktygslåda för den egna utvecklingskraften varje region behöver förfoga över för att utveckla den egna framtida regionen. Statens organisation har kritiserats och behöver en översyn. Ansvarskommittén riktar kritik till den myndighetsutövning som sker oberoende av varandra med en så kallade sektormodell.
Av den anledningen finns det skäl att anpassa den framtida statliga organisationen, utifrån hur den framtida regionstrukturen formar sig, för att få en sammanhållen samordnad statlig politik/funktion med respektive region. Det finns ingen anledning att förhala en process som i grunden är bra och nödvändig enligt en övervägande majoritet av de remissyttrandesvar som bedömt ansvarskommitténs förslag.
I Sverige har region Skåne och Västra Götaland varit pilotfall i en form av regionbildning och nu blivit godtagna som permanenta regioner. Nu är tiden mogen för hela Sverige att gå vidare med en omfattande regionbildningsprocess.