Självklart är det allvarligt när vägnätet inte mår bra. Det är därför vi avsätter mer resurser till att underhålla vägnätet än någon socialdemokratisk regering ens varit närheten att göra. Naturligtvis är detta faktum lite svårt för Leif Pettersson och Anders Ygeman, båda (S), att hantera (Piteå-Tidningen den 11 oktober). Inledningsvis kan vi konstatera att det är bra att Anders Ygeman erkänner att det finns svåra väderförhållanden vintertid, så är det nämligen aldrig när han kritiserar regeringen när tåg inte kommer fram i tid på vintern.
Regeringen avsätter ungefär 12,5 miljarder kronor – Pettersson och Ygeman kallar det för ”smulor” – för det som på statsbudgetspråk kallas vidmakthållande väg. Det är de resurser som regeringen avsätter bland annat för drift och underhåll av vägarna, bärighet och tjälsäkring samt stöd till enskilda vägar. Det är mer än någon socialdemokratisk regering varit ens nära att anslå. Givetvis är det viktigt att vägarna hålls i bra skick. Men det är bra Pettersson och Ygeman bryr sig om underhåll av vägnätet, så har det inte alltid varit med socialdemokrater.
Utöver kvaliteten på vägarna finns det också andra frågor som borde oroa alla åkeriägare. Socialdemokraterna vägrar ju konsekvent att svara på frågan om hur deras regeringsalternativ ser ut men mycket talar för att Miljöpartiet kommer att vara en del av regeringsunderlaget, om olyckan är framme. I sin budgetmotion föreslår Miljöpartiet ökade skatter som drabbar transportsektorn med nära tio miljarder årligen. Kommer Pettersson och Ygeman att ställa sig bakom dessa skattehöjningar då, utöver de 30 miljarder i höjda skatter på arbete och företagande som Socialdemokraterna själva föreslår?
I stället för att prioritera jobben vill Socialdemokraterna höja skatterna på arbete och företagande med 30 miljarder. Socialdemokraterna vill låna pengar för att höja bidragen och för detta vill man skuldsätta hela svenska folket. Det är inte en politik som gynnar varken Norrbotten eller Sverige.