Rädda havet innan det är för sent

"Vi båtägare måste visa att vi är miljömedvetna även när vi befinner oss till sjöss", anser Elin Svensson, som är projektledare för Hav - Stiftelsen Håll Sverige Rent.

"Vi båtägare måste visa att vi är miljömedvetna även när vi befinner oss till sjöss", anser Elin Svensson, som är projektledare för Hav - Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

Piteå2009-05-02 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Östersjön är ett hotat hav. Enorma insatser för att förbättra havsmiljön diskuteras. Några, men alltför få, genomförs. Det finns en stor grupp människor som bidrar till att försämra Östersjön mot sin vilja och övertygelse. En grupp som skulle vilja göra en insats, men som stoppas av bristande handlingskraft hos båtbranschen, politiker och faktiskt också - sig själva.
Svenska fritidsbåtägare både kan och vill spara Östersjön. Bara de får chansen. Stiftelsen Håll Sverige Rent har gjort en attitydundersökning bland båtägare. Den visar att mycket mer kommer att göras - bara de praktiska förutsättningarna ges. Dagens hinder kan sammanfattas i tre ord - båtbranschen, politiker och båtägarna själva.

Enligt vår attitydundersökning skulle 45 procent av båtägarna köpa miljömärkta produkter om de fanns tillgängliga. I dag är sådana produkter svåra att hitta. Miljömärkningen Svanen kan miljömärka båtvårdsmedel - men intresset från branschen är svalt. Svenska politiker har ett stort ansvar för att skapa ett renare hav. Beslut borde till exempel fattas om fler och användarvänliga sugtömningsstationer för båtlatrin.
Vår undersökning visar att 65 procent av de båtägare som har toalett ombord i dag tömmer sitt latrin i havet. Det behövs även fler hållbara alternativ till giftiga bottenfärger. Vi båtägare måste visa att vi är miljömedvetna även när vi befinner oss till sjöss. Vi kan påverka utbudet av miljöanpassade båtar och hamnar samt miljömärkta produkter genom att skapa efterfrågan.

Svenska politiker tog ett litet men viktigt steg i rätt riktning när riksdagen beslutade om en miljard till havsmiljön. De som ska genomföra, alltså branschen, lokalpolitikerna och båtägarna, måste nu bevisa att de är beredda att agera. Hittills har vi sett rätt lite av det. Havet är ett tydligt exempel på allmänningens tragedi - vi har alla rätt till det, vi använder det, men det är inte "vårt". Ansvaret är delat. Men den här gången har vi inte råd med "delat ansvar, inget ansvar". Alternativet är mycket dyrare - ett dött hav.
Vi vill ha miljöanpassade båtar, miljömärkta båtvårdsprodukter, fler alternativ till giftiga färger - det är producenternas ansvar.
Vi vill ha fler dass och sopstationer för båtfolket - det är kommunernas ansvar.
Vi vill ha efterfrågan och användning av ovanstående - det är båtägarnas ansvar.
Läs mer om