Pitholm eller Grisberget?
Det är hög tid att sluta vänta och ge ridklubbens ungdomar och ledare ett besked, skriver Peter Roslund, kommunalråd i Piteå.
Foto: Robert Lundberg
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sedan tanken om en uppvärmd travbanan presenterades för fem år sedan, har kommunen försökt hjälpa projektet igång på olika sätt.
Vi har dock varit glasklar i att själva travbanan måste finansieras av privat kapital - där ska kommunen inte satsa några pengar. Men vi erbjöd från första början att stå för infrastrukturen (vägar, vatten och avlopp) till området till en kostnad om cirka 15-20 miljoner kronor, mkr.
För att ytterligare ge draghjälp till travprojektet tillförde kommunen senare möjligheten att skapa en samlad hästverksamhet genom att bygga ridskolan, för cirka 65 mkr, invid travbanan. Vi lyfte också in möjligheten till ett framtida hästnära boende. Tyvärr innebar inte dessa möjligheter att det intresset hos de privata ökade.
Som ett sista alternativ öppnade vi för två år sedan upp möjligheten att låta ett travkonsortium bygga ridskolan på uppdrag av kommunen, där kommunen sedan skulle hyra anläggningen med ett långt kontrakt. Då skulle man kunna använda den normala vinstmarginal som ridskolebygget genererade som en grundplåt till travbanan. Inte heller detta resulterade i finansiering av travbanan.
(Denna möjlighet att låta någon annan bygga och kommunen hyra är tyvärr inte längre möjlig efter att LOU, lagen om offentlig upphandling, har skärpts det senaste året).
Totalt så har kommunen erbjudit sig investera cirka 85 mkr på Norra Pitholm, förutsatt att man hittar 20 mkr i privat finansiering till själva travbanan. Det är en mycket hög andel offentlig finansiering till ett projekt som i grunden är ett privata initiativ. Kommunen har också i ett tidigt skede börjat avsätta pengar till sina delar på Pitholm, men där avsättningarna stannade upp för några år sedan eftersom det aldrig dök upp några privata pengar till travbanan.
Nu kan vi inte låta ridskolan vänta längre på ett besked om att få en upprustad eller nybyggd ridanläggning. Om jag ska ha dåligt samvete på någon punkt i denna fråga så är det att ridklubben varit "gisslan" i väntan på att den privata finansieringen av travbanan ska lösas.
Det är nu dags att koppla bort ridskolan från travanläggningen. Dessa får fortsätta leva var sina liv. Travbanan kan byggas i alla fall med åren, men då i ett tempo som man kan finna finansiering till. Kommunen är fortsatt beredd att stå för infrastrukturen till travbanan.
Som läget är i dag är det vettigaste alternativet att fortsätta bygga på den anläggning som redan finns. Att rusta befintlig ridskoleanläggning blir cirka 30 mkr billigare jämfört med att bygga en ny.
Anläggningen vid Grisberget har också fungerat bra i 30 år och stöds av flertalet av ridföreningarna i Piteå. De allergiproblem som framförts är inte större på Grisberget än vad de skulle bli på Pitholm med all annan verksamhet i form av fotboll, simning med mera som förespråkarna vill inrymmas där.
Spillvärmen från avloppstuben har också framförts som ett huvudskäl att bygga ridskolan på Pitholm. Och visst har det ett värde, men spillvärmen är framförallt en resurs för travbanan. Om det enbart är gratisvärmen som är argumentet för att bygga ridskolan på Pitholm så är det värt att notera att för den merkostnad byggnationerna på Pitholm medför jämfört med Grisberget, kan man värma hela ridanläggningen i 120-150 år!
Personligen har jag trott på Pitholmsprojektet och dess möjligheter och också på olika sätt försökt medverka till att hitta lösningar.
Avsaknaden av det privata kapitalet har dock varit nästan totalt. Det har funnits personer som har klivit fram. P-Å Hellström är en person som erbjudit en lösning om en delfinansiering.
Han fick dock ingen med sig och återtog därför sitt erbjudande. Thomas Wirén har också gjort ett engagerat jobb senaste sex månaderna, men som inte heller medfört att travbanan funnit sin finansiering. Den privata viljan att investera i travbanan saknas helt enkelt och utan den stannar hela Pitholmsprojektet vid en vacker dröm.
Kommunen har gjort vad den rimligen kan för att hjälpa projektet framåt. Efter fem års misslyckade försök att få en privat finansiering av travbanan kan jag bara konstatera att nu måste vi ta ett beslut om ridskolans anläggning.
Det beslutet kommer förhoppningsvis nu på måndag. Förslaget från kommunstyrelsen är att rusta upp befintlig anläggning vid Grisberget.