Nyansera bilden av svenska skolan
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Rapporten pekar också på de svårigheter som skolan brottas med. Många elever som kommit till Sverige efter sex års ålder har svårt att nå målen. Och det finns stora skillnader i resultat mellan elever med lågutbildade respektive medel- och högutbildade föräldrar. För äldre elever är också stress ett problem i skolan, 33 procent av gymnasieeleverna känner sig alltid eller oftast stressade.
De som har problem i skolan är ofta redan utsatta grupper. Här krävs snabba förbättringar, det handlar om tusentals elever. Föräldrar, skolans personal, huvudmännen och staten är alla ansvariga för att eleverna ska uppleva sin skolgång som positiv och nå bra resultat. Skolledare och lärare har här en nyckelroll.
Vår rapport Öppna jämförelser 2008 - Grundskola visar att bra resultat går att finna i såväl kommuner med låga och genomsnittliga kostnader, som i kommuner med höga kostnader. Självfallet har också resurser betydelse, men i hög grad är lärarnas skicklighet avgörande för elevernas resultat. Ny forskning visar dessutom att i Sverige är variationen i resultat störst inom - och inte mellan - skolor. Vilket bekräftar att läraren i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för elevernas resultat.
Många lärare är både kompetenta och engagerade. Men för att få bättre resultat i skolan krävs såväl fler som bättre utbildade lärare. Regeringens satsning på vidareutbildning för lärare, lärarlyftet, är till stora delar mycket bra. Dock tar satsningen ingen hänsyn till olika skolors och elevers behov. Förutom ämneskunskaper behöver många lärare också aktuella metodkunskaper, inte minst för att kunna identifiera och stödja svagare elever. Även våra blivande lärare på lärarhögskolorna behöver ökad kompetens inom det området samt i läs-, skriv- och matematikinlärning.
Vi ska nu titta närmare på ett antal kommuner som visat sig nå särskilt goda resultat i skolan för att sprida goda erfarenheter av arbetssätt och metoder. Inom kort släpps också Öppna jämförelser 2008 - Gymnasieskola där kommunerna kan jämföra sina kostnader och sina folkbokförda elevers studieresultat. Det övergripande syftet är att utveckla gymnasieskolan.
Ibland framförs att staten bör återta ansvaret för skolan från kommunerna. Vi ser inte poängen med detta. Faktum är att den svenska skolan i stort har goda resultat och dessutom mindre skillnader än andra länder, både vad gäller resultat och mixen av elever med skilda sociala och ekonomiska hemförhållanden. Vi behöver en nyanserad bild av skolan, vare sig utan svepande negativa omdömen eller aningslösa hyllningar. Sveriges Kommuner och Landsting vill ta till vara den kompetens och kraft som finns hos skolledare, lärare och elever för att möta skolans reella utmaningar och problem.