Motormännen och Norrbotniabanan

Piteå2006-11-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I oktobernumret i tidningen Motor vill Maria Spetz som är vd för motormännen, att den nya alliansregeringen ska ta itu med trafikfrågorna. Hon säger i sitt inlägg på ledarsidan att en första viktig åtgärd är att återupprätta kommunikationsfrågorna i ett eget departement. Vidare i artikeln förespråkar hon att trafiksäkerhetsfrågorna får ökat fokus under nästa års kampanj för att nå nollvisionen. Hon vill då att alliansregeringen använder pengar som tidigare avsatts för Norrbotniabanan.



Trafikfrågorna handlar inte bara om vägar och bilar utan i allt väsentligt också om den stora betydelse som järnvägen har, både för tunga och säkra transporter för gods samt ett miljövänligt sätt att transportera människor. Maria Spetz har tyvärr missat fokuseringen på alternativet till vägtrafikfrågorna och även missat att Sverige inte består enbart av södra delen av landet som hon så kraftfullt värnar om.

Pengar som är avsatta för Norrbotniabanan är till för att utjämna skillnaden i standard på järnvägsnätet som i nuläget är en nackdel för industrin och persontransporter i norra Sverige. Avsikten med Norrbotniabanan är att landet som helhet kan dra nyttan av det ekonomiska uppsving som blir följden av denna satsning.



Att blanda in och ta resurser från den stora infrastruktur och järnvägssatsning som den förra regeringen har sjösatt är att undervärdera betydelsen av den ekonomiskt bärkraftiga industrin som tillför stora exportinkomster och ger goda levnadsvillkor för befolkningen i Norrland och till gagn för hela landet.



Det tar 16 veckor för industrin i Norrland att leverera värdet av hela kostnaden för Norrbotniabanan som är beräknad till 17-18 miljarder, det värdet bör hon beakta när hon vill påverka regeringen att dra undan pengar från Norrbotniabaneprojektet.

Den befolknings- och industripotential som finns vid den tänkta bansträckningen av Norrbotniabanan kan fullt ut jämföras med liknande strukturer i södra delen av landet.

Läs mer om