Missförstånd om hamnarna i Norrland

Piteå2006-04-05 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den uppkomna debatt som figurerat i Piteå-Tidningen sedan regeringen presenterade den transportpolitiska propositionen visar på flera onödiga missförstånd från tidningens sida. Jag hade önskat att man tagit sig mer tid till research både vad gäller frågan om regeringens avsikt att peka ut strategiska hamnar runt om i vårt land och frågan om isbrytarnas stationering. Jag vill därför ta tillfället i akt och reda ut missförstånden.



Regeringen har nyligen presenterat en transportpolitisk proposition. I propositionen vidtas aktiva åtgärder för att förbättra förutsättningarna inom varje trafikslag. Sveriges geografiska läge i norra Europa och stora avstånd inom landet ställer höga krav på effektiva och säkra transport- och logistiksystem. Vi behöver vara ännu duktigare än många andra länder för att klara oss i en allt tuffare internationell konkurrens.

För att lyckas med vår ambition om ett växande näringsliv i hela Sverige behöver vi fokusera och stärka de statliga insatserna. Stråken för intermodala transporter behöver tydliggöras. Samtidigt får vi inte se ett trafikslag isolerat från ett annat. Det är först när vi får ett verkligt samspel mellan spår, väg, flyg och sjöfart som vi får ut maximalt av de satsningar som görs på transportsystemen.



En viktig insats i propositionen är därför åtgärder för att hamnarnas samlade infrastruktur och resurser ska utnyttjas mer effektivt. Regeringen menar därför att vissa hamnar bör ges prioritet i förhållande till andra hamnar, bland annat när det gäller statligt finansierad infrastruktur. Av den anledningen anser regeringen att ett antal strategiska hamnar bör pekas ut.

Vilka hamnar som kommer att pekas ut är ännu inte fastställt. En statlig förhandlare ska tillsättas för att utveckla de kriterier som bör ligga till grund för en prioritering och återkomma till regeringen med förslag på hamnar som bör få en prioriterad ställning. Först därefter kommer regeringen att fatta beslut om vilka hamnar som ska pekas ut.



Jag kan också lugna dem som varit oroliga att de norrländska hamnarna skulle lämnas utanför i detta arbete. Så är inte fallet. Det är självklart för regeringen att hela Sverige ska beaktas i den statliga förhandlarens underlag. Det innebär att förhandlaren även ska ta hänsyn till hamnar norr om Gävle.

Vad gäller isbrytarna i Luleå hamn finns det flera skäl till att Sjöfartsverket har beslutat att placera dem just där. Det är ett beslut som bygger på både de ekonomiska och operativa fördelar som Luleå hamn kan erbjuda. Sjöfartsverket har inga planer på att flytta isbrytarna därifrån.

Läs mer om