Miljödumpning i Norrbotten
Nils-Olov Lindfors, är orolig för konsekvenserna om tillstånd beviljas för utökning av skjutövningar i ett område omfattande 30 byar i Piteå, Luleå, Boden och Älvsbyn.
Foto: Fredrik Persson
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Undertecknad ordförande för LRF Norrbotten vill härmed uttrycka min stora oro över konsekvenserna om tillstånd beviljas. LRF, tillsammans med kommuner, landsting, länsstyrelse och många organisationer bedriver en kraftfull utveckling av landsbygden i berört område. Turistföretag ser en stor potential i utveckling av upplevelseturism där tystnad är en viktig parameter.
Min farhåga, som jag delar med stor del av ortsbefolkningen, är att om beskriven verksamhet i Försvarets tillståndsansökan beviljas så kommer denna positiva utveckling som sker på landsbygden att bildligt talat "skjutas i sank". Enligt en sammanställning som gjorts av en samarbetsgrupp för bysamverkan visar det sig att ljudnivån kommer att överskrida 85 decibel, dB, i det aktuella området. Vid en bullernivå överskridande 90 dB så utfärdas generellt byggnadsförbud.
Vid ett möte i Klöverträsk den 13 oktober, tydliggjordes det enormt kraftiga motstånd som finns på orten till försvarets planer. Befolkningen accepterar inte att deras fastigheter, verksamheter och fina boende skall spolieras av skjutövningar under 225 dagar per år. Man kan misstänka att en stor del av dessa övningar kommer att utföras av andra nationers vapenslag. Därför ser vi detta som en miljödumpning, där svenska myndigheter eventuellt verkar för andra nationers export av buller till vår fina landsbygd.
Försvarets miljökonsekvensbeskrivning och ansökan har stora brister och vi uppmanar länsstyrelsen som tillståndsprövande myndighet att av försvaret kräva följande kompletteringar, förutom att samtliga fastighetsägare och organisationer som verkar inom berört område kallas särskilt till samråd och även får tillståndsansökan på remiss:
Redovisning av alternativa lokaliseringar.
Redovisning av kompletta bullerkartor.
Redovisning av kompletta vibrationskartor.
Riskanalys för missriktade projektiler.
Beskrivning för hur så kallade blindgångare skall upphittas och oskadliggöras.
Beskrivning hur området skall återställas efter avslutad verksamhet.
Beskrivning hur en säker avlysning av riskområden skall ske och i vilken omfattning.
Det är min förhoppning att inblandade kommuner och andra remissinstanser avslår Försvarets begäran och att vi tillsammans kan värna äganderätt och fortsatt positiv utveckling av landsbygden, utan miljödumpning av ytterligare buller.