Lastbilsskatten ger ökade kostnader

Piteå2014-02-10 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lastbilsskatt, kilometerskatt, vägslitageavgift eller vad Socialdemokraterna väljer att än kalla det, innebär ingenting annat än ökade kostnader för åkerier och deras kunder. I sin infrastrukturmotion räknar Socialdemokraterna med att dra in fyra miljarder per år till statskassan genom sin lastbilsskatt. Notan hamnar hos åkerierna och de företag som använder deras tjänster. I förlängningen handlar det om jobb som kommer att slås ut på grund av företagens ökade kostnadsläge. Särskilt hårt drabbas näringar och privatpersoner med stort transportbehov, ofta på landsbygd. Konkurrenskraften kommer dessutom att försämras.

Miljöpartiet vill också införa vad de kallar lastbilsskatt. Socialdemokraterna och Miljöpartiet är överens om detta. Båda partierna är också överens om att göra det dyrare att anställa unga under 25 år. Miljöpartiet vill också höja bränsleskatterna kraftigt. Också det en skattehöjning som slår hårt mot landsbygd. Sammantaget är det ganska lätt att se att rödgrön politik kostar såväl pengar som konkurrenskraft och jobb.

Läs mer om